Na tegorocznym festiwalu Sea Otter, Kona przedstawiła nowe wcielenie karbonowego modelu Hei Hei. A właściwie dwa, dla niejednego sprzeczne ;) ...
Artur Drzymkowski
Kona postanowiła fabrycznie zrealizować ideę zbudowania ramy, która tylko dzięki specyfikacji osprzętu, będzie mogła być wykorzystana w dwóch odległych dość odmianach MTB. Model Race DL to ścigacz XC/XCM, dedykowany na trudne techniczne trasy, który obecnie przeważają w Pucharze Świata. Hei Hei DL to rower trail, dla kogoś kto łoi trasy w bikeparkach lub robi epickie trasy. Ktoś kto decyduje się aktualnie na wyścigi i kupuje Race'a, a na drodze ewolucji w końcu kupuje luźne spodenki i nastawia nawigację na Rychleby, zmienia amortyzator, koła i już ;).
Sercem obu wcieleń jest 1800 g karbonowa rama, w standardzie Boost tlnego koła, oraz systemem amortyzacji FUSE. Różnica to zastosowane dumpery, o właściwych dla przeznaczenia i amortyzatorów, charakterystykach. Race DL dostał bardziej ścigancki napęd, natomiast DL opuszczaną sztycę oraz szersze koła.
Kluczowym pierwiastkiem, dzięki któremu rama Hei Hei jest tak uniwersalna to geometria, charakteryzująca się ultra-krótkim ogonem (430 mm), długą górną rurą (618 mm w rozmiarze L/470 mm) oraz łagodnym kątem główki (68 stopni). W wydaniu ścieżkowym, kąt główki, dzięki dłuższemu amortyzatorowi, osiąga wartość 68 stopni oraz delikatnie wydłuża bazę kół.
Porównanie specyfikacji
Hei Hei Race DL |
Hei Hei DL |
|
Materiał ramy: | Kona Race Light Carbon | Kona Race Light Carbon |
Koła: | 29" WTB KOM i25 TCSs | 29" WTB KOM i29 TCS |
System amortyzacji: | Fuse Independent Suspension | Fuse Independent Suspension |
Skok przód/tył: | 100mm/100mm | 120mm/100mm |
Widelec: | RockShox Reba RL 100mm Tapered | Fox 34 FLOAT Performance 120mm |
Dumper: | RockShox Monarch RL | Fox Float Performance |
Mechanizm korbowy: | RaceFace Æffect | RaceFace Æffect |
Napęd: | SRAM GX 10-42t 11spd | Shimano XT 11-speed |
Kokpit: | Kona XC/BC 35 Riser bar and XC/Road 35 stem | Kona XC/BC 35 Riser bar and XC/Road 35 stem, ODI Ruffian MX grips |
Hamulce: | SRAM Guide RS | Shimano XT |
Opony: | Maxxis M340 Maxxlite 29×2.0″ | Maxxis Ardent EXO TR 29×2.25″/IKON EXO TR 29×2.2″ |
Siodło: | WTB Volt Comp | WTB Volt Comp |
Geometria
Dla lepszego zobrazowania słuszności swojej idei, Kona opublikowała ruchome obrazki:
Double Vision from Kona Bikes on Vimeo.
Ja osobiście jestem kupiony ;). Pomysł na ramę, która po przezbrojeniu (owszem dość gruntownym), może diametralnie zmienić zastosowanie - jest zachęcający. Nie jest może nowy i wielokrotnie realizowany w zaciszu domowych warsztatów. Fakt że różnym skutkiem ;) . Lecz w przypadku Kony Hei Hei projekt został "wymyślony" od deski projektanta, zrealizowany w postaci nowoczesnej geometrii ramy, przetestowany fabrycznie i "ładnie sprzedany".
Podobno w Europie obie wersje Hei Hei są już dostępne, tylko ta cena - $4699.
Źródło:
http://www.bikerumor.com/2016/05/18/double-vision-konas-carbon-hei-hei-dl-and-race-dl-get-official/