Salsa Deadwood SUS przedstawiana jest jako pierwszy na świecie twentyniner z pełną amortyzacją na kołach 29+. Osobiście nie mam innej wiedzy, więc się przychylam i dzielę się opinią ;)
Artur Drzymkowski
Do powstania SUSa, niewątpliwie przyczynił się projekt (również pierwszego na świecie ;) w pełni bujanego fatbike - Bucksaw. Teraz wykorzystując zdobyte doświadczenie zbudowali rower "przygodowy", pojazd do robienia długich dystansów w trudnym terenie, efektywny i oczywiście efektowny. Przedni trójkąt ramy wykonany został w włókien węglowych, tylny z aluminium 6066-T6. Oś tylnego koła jest w standardzie 148x12 mm. Tarcza tylnego hamulca od 140 do 180 mm. Suport pod PressFit 41x92 mm. Jedno mocowanie pod koszyk na bidon. W proponowanych przez producenta specyfikacjach, zastosowane są napędy 1x11, ale możliwe jest również zastosowanie mechanizmu z dwoma tarczami 36/24 Boost.
Krótko mówiąc, nowa papryczka jest na wskroś nowoczesna...a przy okazji po prostu piękna (choć to naturalnie bardzo subiektywna opinia). Projektanci Salsy zdążyli nas jednak przyzwyczaić do faktu, iż baboli i gniotów nie wypuszczają na światło dzienne ;)
Geometria
Size | SM | MD | LG | XL |
---|---|---|---|---|
Recommended Rider Height | 168–175cm | 175–183cm | 183–190cm | 190cm–UP |
A. Toptube Effective | 590.2mm | 610.2mm | 630.2mm | 650.2mm |
B. Seat Tube Length | 407mm | 457mm | 508mm | 559mm |
C. Headtube Angle | 68.0° | 68.0° | 68.0° | 68.0° |
D. Seat Tube Angle | 73.4° | 73.4° | 73.4° | 73.4° |
E. BB Drop | 45mm | 45mm | 45mm | 45mm |
F. Chainstay Length | 449mm | 449mm | 449mm | 449mm |
G. Headtube Length | 100mm | 110mm | 110mm | 120mm |
H. Fork Length | 521mm | 521mm | 521mm | 521mm |
J. Fork Offset | 51mm | 51mm | 51mm | 51mm |
K. Wheelbase | 1137.9mm | 1158.9mm | 1178.9mm | 1199.9mm |
M. Stack | 605.6mm | 614.9mm | 614.9mm | 624.2mm |
N. Reach | 410.2mm | 427.4mm | 447.4mm | 464.7mm |
P. Standover | 739.5mm | 761.1mm | 783.3mm | 800.9mm |
Powyższą tabelkę czytać należy mając na uwadze: brak uwzględnionego SAGu, amortyzator o skoku 100 mm oraz 3" opony (767 mm).
Czy tak zestrojony rower ma w ogóle rację bytu w dzisiejszych czasach? Cóż, Salsa zna się na swojej robocie i skoro uznali, że Deadwood jest potrzebny ludziom, to zaiste tak być musi. Co więcej, projektanci odwalili kawał dobrej roboty tworząc prawdziwego ścieżkowca na wielkich kołach 29+. Liczby potrafią mylić, ale w tym przypadku nie ma wątpliwości, iż gruboskórny full sprawi swojemu właścicielowi niesamowitą frajdę na krętych ścieżkach. Krótki ogon, długa górna rura i wyważony "reach" - to musi "samo jechać".
Choć nie dane nam było osobiście dosiąść tego byczka (i pewnie nigdy nie będzie), to z pierwszych relacji, testów wynika jasno, że Salsa Deadwood zaskakuje niedowiarków, a miłośników "29erów na plusie" utwierdza w przekonaniu, że "29+" nie umarło. Deadwood to nie maratonowy ścigacz, rozpędzenie go wymaga większego nakładu siły. Ale jak już zacznie się toczyć, to wielkie koła same jadą...(to akurat możemy potwierdzić - gdyż jednego 29era na plusie mieliśmy okazję onegdaj testować).
Nie można zapomnieć o głównym daniu - czyli pełnym zawieszeniu Split Pivot. Niby tylko 90mm skoku, w dzisiejszych czasach totalny minimalizm. Tylko że tu mamy pół-tłuste papucie dodające z miejsca parę milimetrów więcej i niwelujące konieczność zwiększonego skoku. Sama zawiecha Split Pivot jest już bardzo dobrze oblatanym systemem, choć tu trzeba było dopasować parametry do objętości i realnej wielkości kół. Nie ma co szukać dziury w całym - akurat ten system bujania ogarnia znakomicie powszechnie znane bolączki.
Specyfikacje
Półtłusty Deadwood Sus dostępny jest w trzech specyfikacjach:
Deadwood 29+ X01 EAGLE |
Deadwood 29+ XT1x11 |
Deadwood 29+ GX1 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Waga: 14,03 kg Cena: 5999 $ Rama: 2499 $ |
Waga: 15,05 kg Cena: 4499 $ |
Waga: 15,05 kg Cena: 3799 $ |
Jak widać w powyższej tabelce nowe 3" gumy od WTB, o których wypominaliśmy niedawno, już znalazły zastosowanie w realnej konstrukcji :). Z pierwszych komentarzy...WTB powinno wypuścić agresywniejszego paputka, jeśli marzycie o naprawdę wysokich lotach i pewnych lądowaniach.
Gdyby tylko Salsa kosztowała deko mniej...ale to temat jak zwykle dla rządzących...może by tak "1000+", albo "Rower dla rodziny"
Źródło: https://www.singletracks.com, http://salsacycles.com
Zdjęcia: Mikekazimer