Giant jest już po polskiej prezentacji kolekcji 2018. Relacja z prezentacji będzie osobno, niemniej jednak chciałbym zatrzymać się na wielkim powrocie po 7 latach tego giganta rowerowego, do produkcji rowerów XC na kołach 29 z pełnym zawieszeniem.
Ryszard Biniek
Giant już od 2005 miał w swojej kolekcji rowery górskie z pełnym zawieszeniem do XC. Natomiast kilka lat temu po pojawieniu się kół 27,5 mocno postawił na rowery z pełną amortyzacją na tych kołach, ale były to maszyny bardziej szlakowe niż szybkie do XC. Dalej pozostawała luka i brak roweru typowego do szybkiej jazdy XC na kołach 29. Życie i konkurencja pokazały, że nie była to chyba najtrafniejsza strategia. Ostatnie dwa lata to przygotowania do produkcji całkiem nowego Anthema 29, a zwieńczeniem jest powrót na salony bujanych 29er-ów do XC i to z przytupem. Zaznaczam, rowerów do ścigania oraz szybkiej i efektywnej jazdy XC.
Nowe koncepcje plus nowe technologie zaowocowały ciekawymi rozwiązaniami oraz równolegle wieloma modelami. Na rynek polski trafi ich 6. Anthem 29, Anthem Advanced 29 i Anthem Advanced Pro 29 - to grupy modeli w różnych konfiguracjach i cenach w zależności od oczekiwań i zasobności portfela.
Ramy od pełnego karbonu do aluminium, w tym 2 modele w pełni węglowe (wraz z kołami), jeden karbon z aluminiowym tylnym zawieszeniem i 3 aluminiowe na ALUXX SL. Zawieszenie z przodu to 100mm, z tyłu 90mm ze zmienioną charakterystyką, co ma być dużo lepsze i efektywniejsze od standardu 100mm. Wszystko na świetnym systemie zawieszenia Maestro Giant, który dopracowano w kontekście poprawy skuteczności pedałowania i hamowania oraz kontroli jazdy, a głównym elementem zawieszenia jest kompozytowe ramię górnego wahacza, które jest lżejsze, sztywniejsze i mocniejsze od aluminiowych poprzedników. Efektem jest niesamowita sztywność, efektywność i niezależność tylnego koła. Zresztą warto zerknąć na poniższą geometrię. Wspomnę jeszcze, że dokonano kontrolnego ważenia i najlżejszy rower ANTHEM ADVANCED PRO 29 0 w rozmiarze L bez pedałów waży 10,20 kg, a najlżejszy z ramą aluminiową 11,50 kg.
Wszystkie modele w takiej samej nowej geometrii ze zmienionymi kątami główki ramy na 69 i rury podsiodłowej na 73,5 stopnie, zapewniających precyzję prowadzenia. Do tego dopisuje się krótki ogon 438mm i zwiększony rozstaw kół. Ma to zapewnić doskonałą równowagę wydajności na podjazdach i zachowania na zjazdach, zwłaszcza technicznych. Napędy tylko 1 rzędowe – 11 i 12 biegowe Srama lub Shimano, czyli Eagle XX1, Eagle GX i Shimano XT, ale z możliwością zastosowania w modelach aluminiowych napędów z przednią przerzutką. Wszystko toczy się na sztywnych systemowych kołach Gianta z włókna węglowego lub aluminium, na szerszych piastach Boost. Wszystkie modele maja karbonowe sztyce 27,2mm z możliwością wewnętrznego podłączenia szytcy regulowanej, choć ich dostępność w tym rozmiarze jest na rynku dość ograniczona.
Tutaj szczegółowe specyfikacje poszczególnych modeli na stronie Gianta oraz ceny na 2018:
Anthem Advanced Pro 29er 0 | 33 999 zł |
Anthem Advanced Pro 29er 1 | 19 999 zł |
Anthem Advanced 29er 1 | 15 999 zł |
Anthem 29er 1 GE | 14 499 zł |
Anthem 29er 2 | 10 999 zł |
Anthem 29er 3 | 8 999 zł |
Rowery miałem możliwość krótko testować podczas prezentacji. Powiem tylko tyle, że jazda robi niesamowite wrażenie i to wszystko działa, ale szczegółowe odczucia i wrażenia z jazd testowych i użytkowania Anthem Advanced Pro 29er 1 mam nadzieję przeczytacie tutaj w niedalekiej przyszłości :)