Prototype Kross Earth 100mm made in EU carbon full suspension 29er XC race mountain bike Jolanda Neff Nove Mesto rearPierwsze przecieki na temat rasowego fulla XC z przasnyskiej fabryki pojawiły się właściwie zaraz po RIO i wspaniałym sukcesie Mai Włoszczowskiej, ale były bardzo nieoficjalne i owiane tajemnicą. Ubiegły rok przyniósł już więcej konkretów w postaci wydruku 3D. W tym roku już oficjalnie zadebiutował Kross Earth.

Michał Śmieszek

No w końcu! Ileż można czekać. Siedzimy cicho, nic nie piszemy, bo nic nie wiadomo, a tu bach...Jola Neff w Czechach testuje nowego XTRa....na fullu XC 29", który tylko kształtem przypomina niemrawą wydmuszkę sprzed roku. Ale i tak efekt "wooow!" jest. To co, piszemy? Co za pytanie, nie możemy być gorsi niż pozostali. Dlatego my również z miesięcznym opóźnieniem dopisujemy własny rozdział tej baśni. Baśni? Tak, bo Kross konsekwentnie nie chwali się detalami, tylko każe ruszyć wyobraźnią lub wróżyć z fusów. Och ci PR-owcy...naumieli się marketingowych sztuczek. Noo dobrze....to lejem tę wodę. W tym jesteśmy najlepsi ;).

Kross Earth prototype carbon 29er 100mm full suspension XC XC cross country race mountain bike made in Europe frame

"MTB Cross Country not dead" - świadczą o tym co raz częściej katalogi producentów, w których oprócz niesłabnącej popularności Enduro i All Mountain, pojawiają się nowe wyścigówki dla "golinogów". Jeszcze do niedawna mówiło się o przedwczesnej śmierci pacjenta XC, ale na szczęście bardzo wymagające, i z roku na rok trudniejsze (tym samym medialnie atrakcyjniejsze) trasy zawodów Pucharu Świata wymusiły na producentach aktualizację parku maszynowego.

Kross, który po sukcesie w RIO, zanotował potężny skok w hierarchii światowych marek rowerowych, musiał szybko działać, aby wyrównać szanse swojej mistrzowskiej drużyny, i bądź co bądź nadążyć za globalnym trendem. Między innymi dlatego idea własnego w pełni zawieszonego 29era do ścigania się na zawodach XC i maratonach nabrała realnych kształtów. To co jednak wyróżnia polską firmę na tle wielu innych, to fakt, że posiada naprawdę wyjątkowe zaplecze projektowe i możliwości produkcyjne a przede wszystkim bogate doświadczenie w rowerach full suspension - autorskie zawieszenie, znane z serii Moon oraz Soil ma wielu zwolenników i dobre opinie w branży rowerowej.

Kross Earth nowy Full 29erStworzenie mistrzowskiego fulla wymagało jednak czegoś więcej niż tylko prostego powiększenia kółek i przeszczepu zawieszenia, tym bardziej, że na tym poziomie abstrakcji rower musi reprezentować coś więcej poza najwyższą jakością komponentów i kulturą pracy. Tak właśnie powstał projekt Kross Earth - wyścigowy full 29", o skoku 100mm. O matkooo?! Tylko tyle? Z jednej strony to faktycznie mało w dobie, gdy standardem wśród 29rów jest skok 120-130mm. My, amatorzy siedzący na kanapie, możemy sobie oczywiście ponarzekać, ale w tej kwestii decydującą rolę miał głos głównych członków drużyny Kross Racing Team, których wymagania i zdanie są najważniejsze. Ciekawe, że Kross postawił tym razem na duże koło 29 cali zamiast na 27.5. Czyżby czyżyk?

Głównym budulcem nowego modelu jest oczywiście włókno węglowe. Do pracy zaprzęgnięto drukarki 3D i wiedzę zdobytą podczas projektowania i ujeżdżania dotychczasowych ścigaczy z serii Level B+ oraz wspomnianych wyżej ciężkozbrojnych Moon i Soil. Dość żeby powiedzieć, iż Kross czuje się już na tyle pewnie w temacie węgla, iż jako jedna z nielicznych marek na świecie przenosi produkcję ram karbonowych z Azji do Przasnysza!

Prototype Kross Earth 100mm made in EU carbon full suspension 29er XC race mountain bike Jolanda Neff new XTR M9100 36T chainring Ceetec HDM chainguideDo produkcji Kross Earth użyto tych samych włókien D84 SL, z których uszyto flagowe Levele B+. Patrząc na zdjęcia z Pucharu Świata w Nowym Mestie stosunkowo łatwo dostrzec podobieństwa łączące ze sztywnymi, starszymi braćmi - niski przekrok, podobnie uformowany węzeł główki ramy. Kross Earth wykorzystuje autorskie zawieszenie z jednym punktem obrotu, z krótkim rockerem poruszającym pionowo zamocowany tłumik (w nowym standardzie gniazd "trunion").

Rama Kross Earth wyposażona jest zgodnie z obowiązującymi trendami - rozstaw osi Boost, cięgna i pancerze schowane w ramę, możliwość montażu sztycy myk-myk oraz elektroniki DI2, optymalizacja z napędem 1x, choć Kross pozostawił opcję przedniej zmieniarki "side swing". W tym miejscu zatrzymamy się kapkę dłużej, bowiem to właśnie napęd w prototypowym ścigaczu Jolandy Neff przykuł uwagę mediów (chyba nieco bardziej niż sam full). Otóż jak napisałem wcześniej, Kross zaprezentował model Earth wyposażony w debiutującą grupę Shimano XTR M9100 - pierwszą 12-sto rzędową grupę japońskiego producenta, z atomową kasetą o rozpiętości 10-51T mocowaną na specjalnie zaprojektowane sprzęgło (podobne do SRAM XD).

Prototype Kross Earth 100mm made in EU carbon full suspension 29er XC race mountain bike Jolanda Neff new XTR M9100 drivetrain

Pozostałe komponenty nie są tajemnicą. W nadal prototypowym fullu pojawiły się topowe koła DT SWISS obute w lekkie opony Zefyros czeskiej firmy Mitas (poprzednio Rubena), sztuciec również ze Szwajcarii, kokpit FSA, sztyca dropper KS Level CIS.

Nie będę ściemniał, że znamy geometrię najnowszego dziecka ze stajni Kross. Te detale owiane są jeszcze tajemnicą. Niemniej znając życie i Kross nie będzie szalał z parametrami, które dopasowane będą głównie pod intensywne zawody cross country. Spodziewać się można względnie długiej górnej rury i stromej podsiodłówki, ale za to krótkiego ogona, bo Earth ma być zwinny jak kozica górska. Zakładam, że więcej informacji pojawi się po targach Eurobike albo kolejnych zawodach pucharu świata, na których zapewne nie raz ujrzymy Jolandę Neff na "plastikowym" ścigaczu.

Już tak całkiem na serio...duma rośnie, bo Kross konsekwentnie realizuje plan ekspansji na światowy rynek a dzięki dopracowanym rowerom i współpracy z czołowymi zawodnikami Pucharu Świata, osiągnięcie zamierzonych celów jest już tylko kwestią czasu. Kross Earth, to taka kropka nad "i".  (Ale) My chcemy więcej!