http://www.test.rowery650b.eu/images/stories/Sprzet/Testy/ButyExustarESM306_1105/ButyExustar001.jpg

Nasz rodzimy producent, firma Kross, wzbogaciła w tym roku swoją ofertę rowerową o ubrania. Kompletną ofertę własnych strojów rowerowych, producent z Przasnysza uzupełnia butami produkowanymi przez firmę Exustar. Dla mnie to pierwszy kontakt z tą marką.

 

Artur Drzymkowski

Z pudełka

Pierwsze wrażenie jest najważniejsze, podobno. Decydujące wręcz, jeżeli dotyczy to relacji towar – nabywca. W stosunku obiekt testowany – tester, zawsze pozostaje w rezerwie drugie, trzecie i następne wrażenia. W przypadku tytułowego obiektu, moje pierwsze wrażenie było mocno, ponadprzeciętnie pozytywne.

ButyExustar001

Ale zacznijmy od początku czyli specyfikacji:

  • Przeznaczenie: MTB
  • Wierzch: sztuczna skóra (poliuretan), oddychająca siateczka
  • Zapinanie: kuta sprzączka Microlock, paski Trihook
  • Podeszwa: nylon / włókno szklane / poliuretanowa podkładka ułatwiająca chodzenie
  • Wkładka: EVA, perforowana
  • Kompatybilność: SPD
  • Waga: 736 g / para (rozmiar 42).Testowa para w rozmiarze 45 z blokami ucisnąła wagę w 880g.
  • Kolor: szary (to dość suche określenie, nawet w świetle stwierdzonego u mnie pewnego stopnia daltonizmu ;)

Z rozmiarami butów, a w szczególności rowerowych, zawsze jest jazda. Różni producenci mają własne wzorce stóp, których miar miedzy sobą nie konsultują, doprowadzając nas biednych konsumentów do rozterki. Wzorzec Exustara dotyczący rozmiaru 45 okazał się być idealnie spasowany z moim rozmiarem stopy (zwyczajowo 45, choć zimowe kamasze od Shimano mam w rozmiarze 47 ;)

002 004

306tki bardzo ładnie się prezentują zarówno na zdjęciach z rozkładówkowej wręcz sesji, jak i na żywo. Sprzączka Microlock jest wygodna i epatuje wręcz solidnością. Spust działa bez najmniejszego fałszu. Bardzo przyjemne wrażenie sprawił mym stopom, miękki, dość szeroki, neoprenowy język. Niespodziewany komfort w sportowych czółenkach ;)

Na piętach umieszczone zostały dość pokaźne elementy z materiału odblaskowego. Godne pochwały – w kwestii bezpieczeństwa chyba nie da się przedobrzyć.

Gniazda pod mocowania bloków zaopatrzone zostały przez producenta w „celownik”, który bardzo ułatwia identyczne ustawienie i regulację.

Przy pierwszej przymiarce buty wydają się być płytkie i słabo trzymają piętę. Ale już podczas pierwszej jazdy wrażenie znika. Podeszwa jest dość sztywna i but dobrze podtrzymuje całą stopę. Chodzenie nie jest jakoś specjalnie problematyczne, raczej standardowe dla sportowych czółenek (przetestowane podczas 2 kilometrowego powrotu do domu po złapaniu kapcia);).

Po kilkunastu dniach codziennego użytkowania, Exustary się ułożyły i delikatnie rozluźniły. Efekt luzu pogłębił również zapewne fakt nastania lata i przywdziania cieńszych skarpet. Po maksymalnym zaciśnięciu rzepów, buty brzydko się deformują. Po prostu zrobiły się za luźne. Analizując problem, porównałem wkładki 306tek z innymi z mojej kolekcji. Wkładki okazały się identyczne.

101 s 102 s

Roboczo luz skasowałem wymieniając wkładki na grubsze, profilowane, wypożyczone z butów trekingowych. Efekt ciekawy. Gruby, miękki, neoprenowy perforowany język od góry i miękka wygodna wkładka od spodu. Moje stopy miały jak w uchu ;) Jednakowoż przy wyższych temperaturach moje dość odporne w tym względzie stopy powiedziały: "Basta!" i korzystając z nadarzającej się okazji Exustary odstawiłem. Wróciłem do nich na jesieni, gdy upał zelrzał. Gruba wkładka, grubsza skarpeta i znowu, mogłem się cieszyć efektem miekkości ;) Na przedzie butów pokazały się deformacje wynikające z konieczności mocnego zaciskania pasków. Zastosowany wierzchni materiał, lekko zmatowiony, lecz śliski, sprawia wrażenie bardzo odpornego. Standartowe uszkodzenia na noskach, których często moje buty nabawiają się w wyniku podpórek lub podbiegów, w 306’ach są w ogóle niezauważalne.

Tytułem podsumowania

Moja subiektywna ocena obuwia Exustar E-SM306 jest bardzo pozytywna. Jakość wykonania, wygląd, efektywność stoją na wysokim poziomie. Zdecydowanie poleciłbym je osobom, które potrzebuję odrobinę szerszych butów. Nadmienić by również należało o kwestii finansowej zakupu testowanego obuwia. Pobieżny research wykazał, że katalogowa cena 330pln, może zjechać w aktualnej końcówce sezonu, nawet, o 30%, co czyni ofertę w mojej opinii bardzo opłacalną i godną polecenia.

 

Kross, Exustar, SPD, test butów rowerowych, buty rowerowe, obuwie Exustar