DSCN0871

Pojęcie sezonu rowerowego powoli traci na swym znaczeniu. Coraz więcej miłośników bicykli jeździ przez cały rok, nawet w najtrudniejszych zimowych, śnieżnych i mroźnych warunkach. Jednym z bardzo istotnych czynników takiego podejścia do sportu rowerowego, tak w profesjonalnym jak i amatorskim wydaniu jest odpowiednia odzież i obuwie. O ile na rynku jest duży wybór odzieży zimowej, tak spodniej jak i wierzchniej, rękawic i czapek, to buty zimowe dopiero od niedawna na dobre zaczynają gościć na sklepowych półkach. Do tej oferty zimowych butów dopisuje się w bieżącym sezonie Mavic, oferując zimowe buty MTB Drift i buty szosowe Frost.

Ryszard Biniek

Mnie zainteresował model butów Mavica do MTB - Drift. Do tej pory zdecydowana większość rowerzystów w chłodniejsze i zimowe dni korzysta z różnej maści ochraniaczy. Oczywiście jest to półśrodek i nie będę się rozwodził nad przewagą butów zimowych.

W założeniu prezentowane buty mają być wodoszczelne, a zarazem oddychające oraz oczywiście ciepłe. Jeśli do tego dopiszemy komfort i odpowiednią podeszwę pozwalającą na jazdę i chodzenie w śniegu i błocie, to spełnienie tych założeń powinno zadowolić najbardziej wymagających miłośników zimowego rowerowania.

DSCN0871

DSCN0876

Jak Mavic uporał się z tym wyzwaniem? But wykonany jest z wytrzymałej sztucznej skóry i materiału siateczkowego z membraną Gore-Tex. Całość ta stanowi oddychającą, a zarazem wodoszczelną cholewkę. Na wysokości kostki znajduje się neoprenowy kołnierz zapinany na rzep zamykający stopę od góry i ochraniający kostkę. But zapinany jest na trzy paski z rzepami pozwalające dobrze dopasować but do stopy, a także dodatkowo wzmocniono przód butów nad palcami. Delikatne elementy odblaskowe ma bucie to z kolei zwiększenie bezpieczeństwa w trudnych warunkach. Istotnym elementem butów jest podeszwa charakteryzująca się bardzo agresywnym bieżnikiem. Wykonana jest z bardzo wytrzymałego Terra-Grip pokrytego miękkim protektorem Contagrip, zapewniającym dobrą przyczepność. Jeśli do tego dodamy wewnętrzne antybakteryjne wkładki Ergo Fit 2 dobrze dopasowane do stopy, izolujące i trzymające ciepło, a zarazem absorbujące wilgoć to mamy całość zimowego dziecka Mavica.

DSCN0881

DSCN0874

DSCN0873DSCN0879

Jak to się ma w praktyce? Do tej pory jeździłem w okresie chłodu i zimy w ochraniaczach butów różnych firm. Były lepsze i gorsze. I nie będę tu porównywał ich do butów, bo to niedorzeczność. Po prostu nie można tego porównywać.

DSCN0908

Buty są solidnie wykonane, choć o wiele obszerniejsze od butów letnich, co jest zrozumiałe, ale są zgrabne i estetycznie się prezentują na nodze. Pierwsza przymiarka i czuję, że te buty są jakby były szyte dla mojej nogi. Choć nie będę ukrywał obawiałem się, że Mavic będzie miał buty bardzo wąskie. Rzepami dopasowuję bez problemu buty do stopy. Po przymiarkach pora na wkręcenie bloków i pierwsze jazdy. Bezproblemowa instalacja bloków i tu warto odnotować, że Mavic dodaje pod bloki dwa komplety podkładek metalowych o różnej grubości. Po założeniu buta najpierw zapinamy neoprenowy kołnierz wokół kostki, a następnie rzepy dopasowując but do stopy. Noga wewnątrz musi się zagrzać więc radzę od razu nie dociągać za mocno rzepów, a uczynić to po pewnym czasie. Buty są bardzo wygodne podczas jazdy, ale także podczas chodzenia :) Są stosunkowo miękkie pod spodem i mają dobrą przyczepność na różnych podłożach. Nieprzerwana jazda rowerem przez 2-3 h w temperaturze 0, +2 st.C w cienkich skarpetkach nie powoduje najmniejszego dyskomfortu, ani uczucia chłodu. Jest po prostu ciepło. Być może większe ujemne temperatury wymuszą założenie cieplejszej skarpety lub inne zabiegi. Ale póki co, zima dla moich nóg już nie jest straszna…