Pierwszymi chwytami w moim twentyninerze były gripy firmy Ergon GX1. Nie był to jakiś przelotny romans czy zauroczenie, lecz miłość od pierwszej jazdy. O ich zaletach pisałem w tym artykule. Tego modelu używałem przez wiele lat w konfiguracji z różnymi kierownicami. Ale jak to bywa w życiu, przyszedł czas aby się z nimi rozstać, gdy na horyzoncie pojawiały się coraz nowsze rozwiązania konstrukcyjne innych firm. Ostatnio wiedziony ciekawością postanowiłem wrócić do chwytów Ergona a to za sprawą tegorocznego modelu GXR zbudowanego w oparciu o materiał AirCell-Rubber, czyli specjalnej mieszanki gumy wypełnionej maleńkimi pęcherzykami powietrza. A że wygody nigdy dosyć to postanowiłem dać im szansę wykazania się.
Tadeusz Pietrzak
Całkiem niedawno Ergon wypuścił nowe chwyty do rowerów MTB o nazwie GXR, zaprojektowane z myślą o niskiej wadze i lepszej absorpcji drgań.
Całkiem niedawno Ergon wypuścił nowe chwyty do rowerów MTB o nazwie GXR, zaprojektowane z myślą o niskiej wadze i lepszej absorpcji drgań. Przy ich budowie wykorzystano gumę w której znajdują się liczne pęcherzyki powietrza, by tłumić wibracje i jednocześnie zapewnić bardzo niską wagę chwytów. Ten sam materiał firma Ergon wykorzystała również w nowej kolekcji taśm na kierownice oraz w siodełkach przeznaczonych do rowerów Enduro. Nowe gripy nie posiadają obejmy zaciskowej, ani wewnętrznej wkładki usztywniającej.
Nowe gripy nie posiadają obejmy zaciskowej, ani wewnętrznej wkładki usztywniającej.
Po prostu nasuwa się je bezpośrednio na kierownicę, którą wcześniej należy spryskać np. alkoholem izopropylenowym w celu łatwiejszego montażu. Takie rozwiązanie może sprawić, że instalacja będzie nieco bardziej skomplikowana niż w przypadku chwytów z wewnętrznym rdzeniem. Całe szczęście producent wyposażył te gripy w podziałkę, która ułatwi nam symetryczne ich ułożenie względem siebie.
Całe szczęście producent wyposażył te gripy w podziałkę, która ułatwi nam symetryczne ich ułożenie względem siebie.
Ergon GXR są anatomicznie profilowane aby zminimalizować punktowy nacisk na nerw pośrodkowy dłoni, a tym samym zapobiec ich drętwieniu. Na pierwszy rzut oka wydaje się, że ich średnica jest jednakowa na całej długości. Dopiero bliższe spojrzenie ujawnia, że zwężają się w kierunku środka kierownicy. Pośrodku natomiast znajduje się wybrzuszenie, które odpowiada anatomicznej budowie naszej dłoni.
Pośrodku natomiast znajduje się wybrzuszenie, które odpowiada anatomicznej budowie naszej dłoni.
Prawie cały chwyt pokryty jest wzorzystą antypoślizgową teksturą w miejscu styku z powierzchnią dłoni. Ergon GXR są przeznaczone dla kolarzy górskich i zawodników Cross-Country, a co za tym idzie muszą być lekkie. Gripy dostępne są w wersji Small o średnicy 32mm oraz Large i średnicą 34mm. Katalogowo ważą odpowiednio 90 g (S) i 105 g (L). W porównaniu z konkurencją zwłaszcza tą silikonową lub piankową wynik ten jest raczej średni. Wymiana gripów jest chyba jednym z najłatwiejszych sposobów "personalizowania" roweru.
chwyty rowerowe test, chwyty rowerowe MTB, Ergon GXR test, Ergon GXR opinia, chwyty rowerowe ergonomiczne, jakie chwyty do roweru?
Prawie cały chwyt pokryty jest wzorzystą antypoślizgową teksturą w miejscu styku z powierzchnią dłoni.
Testowane przeze mnie GXRy występują w wersjach kolorystycznych: black, juicy orange, midsummer blue oraz risky red.
Dane techniczne
-
Rozmiar: Small, Large
-
Waga: ok. 90 g* (S) / 105 g* (L)
-
Materiał: AirCell-Rubber
-
Zacisk: nie występuje
-
Zastosowanie: Cross-Country, Maraton, All Mountain/Trail
Od niedawna dostępna jest również wersja gripów GXR Team, posiadaniem której dotychczas mogli chwalić się tylko profesjonalni zawodnicy. Są one cieńsze i ważą katalogowo 62g. Tutaj waga jest bardzo kusząca zwłaszcza dla tych, którzy są fanami sprzętowej lekkości. Jak twierdzi producent właściwości tłumiące w wersji Team są nieco lepsze w porównaniu z modelami Small i Large, aby optymalnie działać przy tak niewielkiej średnicy chwytu. Obdarzono je również bardzo przyciągającymi wzrok neonowymi kolorami: laser blue, laser green, laser red. Teraz każdy przeciętny amator MTB może cieszyć się ich walorami.
Od niedawna dostępna jest również wersja gripów GXR Team, posiadaniem której dotychczas mogli chwalić się tylko profesjonalni zawodnicy.
lekkie chwyty do roweru, wygodne chwyty rowerowe, chwyty ESI czy ERGON?, chwyty gumowe czy silikonowe, lekkie, chwyty kierownicy rowerowej
Gripy GXR wyposażone są w plastikowe korki wykonane z miękkiego tworzywa o imponująco dużych kapeluszach. Nowe chwyty firmy Ergon w całości wyprodukowano w Niemczech i posiadają certyfikat bezpieczeństwa TUV. Aby stać się posiadaczem tych gripów w wersjach Small, Large oraz Team trzeba zapłacić 92,90 PLN. Dzięki współpracy z firmą BIKEMAN do testów otrzymałem Gripy GXR w wersji Large kolor midsummer blue.
Pierwsze kilometry z nowymi chwytami mam już za sobą. Po zamontowaniu grip jest miękki w dotyku i wręcz lepi się do dłoni podobnie jak jego silikonowe odpowiedniki. Mimo użycia dość sporej siły przy próbie sprawdzenia poziomu przyczepności do kierownicy, nie udało mi się ich obrócić ani o milimetr. GXRy dają wyjątkowe wyczucie chwytu dzięki ergonomicznemu kształtowi, ale także bogatej w teksturę powierzchni. Pod tym względem biją na głowę chwyty silikonowe i piankowe nawet te, które w nazwie mają „ergo” lub „fit”. Antypoślizgowa tekstura powierzchni doskonale sprawdza się w każdych warunkach pogodowych. W przeciwieństwie do chwytów z pianki, GXR nie nasiąka wodą. No i rzecz najważniejsza - tłumienie drgań. W przypadku nowego GXRa firmy Ergon odpowiedzialnym za to jest granulat gumowy o nazwie AirCell Rubber. Mogę powiedzieć po kilku dłuższych jazdach, że ten patent działa! Efekty uboczne w postaci mrowienia w dłoni, drętwienia palców pojawiają się zdecydowanie później i powodują wyczuwalnie mniejszy dyskomfort.
Efekty uboczne w postaci mrowienia w dłoni, drętwienia palców pojawiają się zdecydowanie później i powodują wyczuwalnie mniejszy dyskomfort.
ergonomiczne gripy rowerowe, ranking chwytów rowerowych 2023
Końcowy werdykt … jeszcze nie!
Czy produkt sprawdzi się również w warunkach długodystansowego maratonu MTB? Czy zda egzamin w kategoriach funkcjonalności, trwałości i niezawodności podczas wielokilometrowych wypadów za miasto? O tym będę mógł napisać po skończonym sezonie.