http://www.test.rowery650b.eu/images/stories/news/opony/kenda/Nevegal_2014/nevegal_x_k1150-45-004_copy.jpg

Serwis Mtbr stwierdził, że na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat wśród opon niepodzielnym królem jest Kenda Nevegal. Za Wielką Wodą rzeczywiście Kenda "rulez". U nas, w Europie, berło dzierży zapewne "Tańczący Ralf" i jego rodzina. Nie ulega jednak wątpliwości, że wśród opon 29, to właśnie Nevegale przez długi czas były i są wzorem gumy "na zupę i na jarzynę".

Michał Śmieszek

Kenda to także jedna z pierwszych firm, która szybko odpowiedziała na głos ludu i producentów rowerów, gdy okazało się, że 29ery, to nie fanaberia kilku bardziej najaranych gości z Kaliforni, lecz nowy, równorzędny standard koła obok istniejącego 26". Jaka opona była w owym czasie na topie - Kenda Nevegal. A czemuż ona taka superstyczna? Odpowiedź jest prosta - trakcja, przyczepność, uniwersalność. Ostrzej i często jeżdżący bajkerzy doceniali te cechy oraz jej trwałość i odporność na przebicie, w przeciwieństwie do na przykład papierowych kapci Schwalbe. Gdy w ubiegłym już sezonie, na rowerowej arenie pojawiły się średniaki 650b, ponownie Nevegal był jedną z pierwszych seryjnych opon dostosowanych pod nowy standard kół.

Zatem jak widać, lata mijają a Nevegale mają się cały czas bardzo dobrze. Wzór się prawie nie zmienia, jedynie mieszanka gumy co raz bardziej zaawansowana. Czy zatem można coś poprawić w tak kultowym kapciu. Zawsze! Piętą achillesową tego modelu były niemal od początku masa i opory toczenia, dlatego wybierali ho przede wszystkim Ci, dla których te wady nie był dyskwalifikujące. Projektanci Kendy postawili sobie za honor poprawę właśnie tych elementów w sezonie 2014. Udało się!  Panie i Panowie, Kenda wypuszcza najnowszą wersję kultowej opony - NEVEGAL X-PRO!

nevegal x k1150-45-004 copy

Od razu ostudzę marzenia tych, którzy oczekują wylajtowanej, papierowej gumy. Kenda z masą walczy delikatnie i z rozsądkiem. Nowa guma X-Pro w wersji Tubeless i szerokości 2.2 waży nadal około 830g (815g dla 650B), co w sumie jest bardzo przyzwoitym wynikiem biorąc pod uwagę jej pochodzenie i przeznaczenie. Kuracja odchudzająca była jednak drugorzędnym celem w trakcie fazy projektowej. O wiele większy nacisk położono na właściwości jezdne - nowy Nevegal ma rozpędzać się łatwiej, toczyć szybciej i jeszcze lepiej wchodzić w zakręt. Zdaniem twórców X-Pro ma być tak samo dobry jako opona prowadząca i jako napędowa.

Skoro wzór pozostał nietknięty, to co poprawiono? Przedstawiciele firmy twierdzą, że Nevegale w większych rozmiarach niż 26 cali posiadają na tyle dużą powierzchnię styku z podłożem, że można bezpiecznie zmniejszyć klocki odpowiedzialne za utrzymanie trakcji w zakręcie oraz zmienić profil "przejściowych" lameli (tzw "transition knobs), które w modelu X-Pro będą bardziej zaokrąglone. Zmiana kształtu dostosowana jest ponoć także do nowych technik wchodzenia w zakręt oraz zauważalnie lepszych umiejętności użytkowników. Nowy, lżejszy, choć może mniej wybaczający Nevegal X-Prol przypadnie takim osobnikom do gustu.

Francis Cebedo; www.mtbr.com

Naturalnie, Nevegal 2014 przychodzi w pakiecie z dodatkami: "tubeless", mocniejszą osnową oraz mieszanką gumy o dwóch stopniach gęstości 60A na czole oraz 50A po bokach - to już obecnie standard w tej klasie gumowych kapci. Interesująca nas wersja "Cross Country" w opcji zwijanej posiada jedynie pojedynczą warstwę tzw "drutówki" wypełnioną gumą Stick-E lub DTC dla redukcji masy. Wersja dla niegrzecznych chłopców uprawiających freeride ma drut w stopce, gumę Stick-E oraz ekstra mocną butylową wkładkę.

Francis Cebedo; www.mtbr.com

Nevegal X-Pro dostępny będzie w następujących rozmiarach

26″ – 2.1 oraz 2.35
27.5″ – 2.1 oraz2.35
29er – 2.2"

Kontenery z nowym kapciami Kendy  - Honey Badger oraz tytułowym Nevegalem X - Pro już płyną do USA i Europy. Dotrą na początku lutego. Zacieramy łapki...A o pozostałych nowościach w ofercie tajwańśkiego producenta napiszemy już niebawem.

(Foto and info: www.mtbr.com)