http://www.test.rowery650b.eu/images/stories/news/naped/OneUp/OneUp_Components_40T_Sprocket_Green_Iso1.jpg

W końcówce ubiegłego roku, rowerowy świat obiegła informacja o innowacyjnym projekcie manufaktury One-Up, która wprowadziła do produkcji koronkę 42T przeznaczoną do napędów 10 rzędowych. Firma idzie za ciosem, oraz głosem ludu i wprowadza zębatkę 40T.

Michał Śmieszek

 

Wystarczyło kilka miesięcy, aby po oficjalnym debiucie mocarnej 42T, One-up przedstawił kolejną propozycję, skromniejszą o dwa zęby, której odbiorcami mają być miłośnicy enduro. Warto podkreślić, że po grudniowej prezentacji, konkurencja obudziła się z letargu i natychmiast pokazała swoje zęby, w różnej liczbie, choć głównie 40T, które zdaniem wielu praktyków są bardziej uniwersalne i stwarzają mniej problemów podczas regulacji tylnych przerzutek. A jak wiadomo, te nie zawsze chcą zaprzyjaźnić się z tak dużym blatem.

Rozszerzenie przez One-Up oferty o wyżej wymienione 40T było zatem kwestią czasu i na tle istniejących już rozwiązań nie jest jakoś przesadnie innowacyjne. Projektanci twierdzą, co prawda, że nowa koronka została zaprojektowana głównie z myślą o popularnej tylnej zmieniarce Shimano Zee FR, która za Chiny Świata nie chce współpracować z wersją 42T, ale doprawdy..... nie jesteśmy dziećmi :) :) Zgodnie z informacją producenta, nadal trwa sprawdzanie kompatybilności z przerzutkami SRAM z krótkim wózkiem. Tymczasem zaleca się stosowanie wersji ze średnim i długim.

OneUp Components 40T Sprocket Green Iso1

Mniejsza koronka posiada dokładnie te same cechy co większa, tzn. wykonano ją metodą CNC ze stopu AL 7075-T6, posiada 8 ramp wspomagających zmianę przełożenia i jest kompatybilna z większością tylnych przerzutek SRAM oraz Shimano. Pozbycie się dwóch zębów zmniejszyło masę do 70g, a cenę do 90USD włącznie z przesyłką.

Niewątpliwie zaletą produktu One-UP jest wyjątkowo precyzyjne wykonanie i ładny zielony (lub czarny) kolor anody, który idealnie zgrywa się z barwami redakcji Team29er. Z drugiej jednak strony odbywające się targi rowerowe w Tai Pei wyraźnie pokazują, że One-Up nie jest jedyny i musimy przygotować się na zębaty atak azjatyckich fabryk. Oczywiście wszystko z korzyścią dla Nas, klientów. Nie zapominajmy wszakże o rodzimych producentach, jak choćby rosnący w siłę ABSOLUTE BLACK lub TRYBO, którzy nie przenieśli się jeszcze na Tajwan. Warto to docenić.

OneUp Components 40T Sprocket Black Iso1