Onza to szwajcarska firma produkująca wyłącznie opony rowerowe. Po produkty tego producenta sięgają najchętniej zawodnicy i amatorzy uprawiający Downhill i Enduro. W tym sezonie pośród kilkunastu modeli opon w różnym rozmiarze, znajdziemy trzy gumy 27,5".
Marka ta jest przede wszystkim bardzo dobrze znana i rozpoznawalna wśród zawodników DH i Enduro. Onza walczy o palmę pierwszeństwa z oponami od Maxxisa, które wydają się królować w segmencie gum do cięższych zastosowań. W Polsce ta marka jest jeszcze mało popularna, może jest tak ze względu na dotychczasowy brak dystrybutora, bądź jest to kwestia cen, które rzadko schodzą poniżej 200pln. Na oponach tego producenta nie miałem okazji jeszcze jeździć, być może ich cena jest wyznacznikiem wysokiej jakości wykonania tych szwajcarskich gum.
Na pierwszy ogień idzie:
Onza Ibex
Onza Ibex występuje w jednym rozmiarze 27.5 x 2.40, ale w gęstości oplotu 60 i 120TPI. Zastosowano technologie Tubeless Ready TLR. W pierwszym przypadku waga wynosi 890g a w drugim 850g, to całkiem niezły wynik biorąc pod uwagę przeznaczenie tej opony. Zastosowano dwie mieszanki gum 65a/55a, pierwsza odpowiada za niskie opory toczenia i długą żywotnością, druga ma zapewnić doskonałą przyczepność na większości tras zjazdowych. Minimalne opory toczenia mają też zapewnić środkowe klocki, które ścięte są w kierunku jazdy. Opona została stworzona dla potrzeb Enduro/DH. Producent zapewnia nas że jest to model uniwersalny, który poradzi sobie na trasach z dużą ilością korzeni i kamieni w warunkach suchych oraz mokrych. Miałem ostatnio okazje testować opony Maxxis High Roller II i zauważyłem bardzo duże podobieństwo miedzy tymi gumami. Na pierwszy rzut oka widać że inżynierowie z Onza Tires, przy tworzeniu wzoru bieżnika czerpali inspirację z gum Maxxis High Roller II. Bieżniki tych modeli są prawie bliźniacze, niewielkie różnice widać jedynie w budowie środkowych klocków, które w przypadku opony Onza Ibex są nieco mniejsze. Cena: 219 - 230 PLN
Onza Canis
Canis ma być synonimem niskich oporów toczenia oraz doskonałej przyczepności. Jak reklamuje je producent. Dzięki zastosowanemu bieżnikowi guma poradzi sobie na trasach Cross Country oraz szlakach Enduro. Oponę znajdziemy w rozmiarze 27.5 x 2.25 oraz oplocie 60TPI. Natomiast zastosowano dwie mieszanki gum: RC-65a która waży 640g, i RC2 (dual compound) 65a/55a z wagą 600g. Klocki są dość drobne i gęsto ułożone na czole opony i rzadkie po bokach, co raczej wskazuje na to że Canisy najlepiej poradzą sobie na suchych szutrowych trasach.
I znowuż przyglądając się tej gumie zauważam pewne podobieństwo do innego bieżnika, tym razem przychodzi mi na myśl opona Racing Ralph. Onza posiada trochę drobniejsze klocki i ten "X" po środku, ale układ bieżnika jak gdyby bardzo mi znajomy. Czy ktoś z Was ma podobne odczucie, że już gdzieś i kiedyś to widział? Cena 200 - 225 PLN.
Onza Lynx
Lynx występuje w jednym rozmiarze 27.5 x 2.25, ale w dwóch wersjach 60TPI i 120TPI. Użyto mieszanki dwóch gum RC2(dual compound) 65a/55a. W przypadku tej opony twórcy skupili się na stworzeniu gęstego i ciągłego bieżnika, który ma sobie poradzić z szybkimi trasami XC. Cena w zależności od zastosowanego oplotu : 200 - 225 PLN.