http://www.test.rowery650b.eu/images/stories/news/Rowery/Btwin_Rafal/Btwin_Rafal_920s.jpg

Decathlon nie spieszył się jakoś specjalnie z uzupełnieniem kolekcji własnych jednośladów na dużym kole o poważniejszy model, który nadawałby się do czegoś więcej niż jazdy po ubitych ścieżkach Lasu Kabackiego. W sezonie 2014 to się jednak zmieni...

Michał Śmieszek

 

Jeszcze pod koniec roku, B'Twin pochwalił się całkowicie nowymi modelami na średnim kole, które mają godnie rywalizować z bardziej znanymi konstrukcjami konkurencji. Decathlon poświęcił sporo środków nie tylko na promocję, ale przede wszystkim na dopracowanie nowego projektu. Patrząc na kolekcję profesjonalnych maszyn drużyny fabrycznej można spodziewać się "ataku" Francuzów na "wyczynowe" MTB.

I tak jest w istocie. Decathlon rozwinął konstrukcję ram znaną z modeli 9.1 i 9.2 z charakterystycznym zawieszeniem NEUF, opartym o wielki mimośród umożliwiający zmianę długości tylnego widelca wraz ze wzrostem skoku. Pamiętacie słynny I-Drive od GT? Jeśli tak, to N.E.U.F jest jego pochodną. Rama nowego średniaka jest kluczem sukcesu. Wykonano ją z karbonu T700/T800 w technologii "No Joint", tzn. główny trójkąt jest monolitem. Wahacz nowego ścigacza jest klasyczną aluminiową odkówką. Z "nowoczesnych" elementów wart wymienić poszerzaną sterówkę, środek suportu PF92, oraz prowadzenie wszystkich pancerze w ramie. FULL RAFAL będzie dostępny w dwóch wersjach 920S oraz 900s, różniących się między sobą uzbrojeniem. Droższy i lżejszy, będzie miał osprzęt na poziomie grupy SRAM X0, zaś ten skromniejszy otrzyma zestaw Shimano SLX.

Btwin Rafal 920s

I można by już skończyć tego niusa, gdyby nie fakt, iż zgodnie z pierwszym zdaniem, oprócz ciekawego "średniaka" pojawi się także Rafal na dużym kole, o nazwie kodowej RAFAL 700. Niestety zamiast spodziewanego karbonowego fulla 29, będzie to klasyczny sztywno-ogonowiec.

Rafal 700

Zaletą w porównaniu do obecnej oferty "29er" jest nowa rama, o zdecydowanie bardziej sportowej charakterystyce i parametrach, z których wymienić można choćby główkę "tapered", sztywne prostokątne profile. Wydziergano ją z popularnego stopu AL6061, a rurki poddano dwukrotnemu cieniowaniu, dzięki czemu jest ona stosunkowo lekka - rozmiar M: 1.75kg.

Przede wszystkim jednak poprawiono geometrię, która do tej pory była nastawiona na rekreację. Decathlon raczej nie chwali się cyferkami, ale tu ciekawostka...dla nas zrobił mały wyjątek!

Geometria Rafal700

Cieszy relatywnie długa górna rura o sporym "slopingu" oraz krótki ogon. W połączeniu z kątami główki i podsiodłówki, które są zgodne z obowiązującymi trendami można spodziewać się całkiem sympatycznego roweru idealnego na aktywny udział w amatorskich zawodach MTB.

Potencjalnych klientów, którzy obawiają się trwałości francuskich wyrobów, niech "zaskoczy" dożywotnia gwarancja na ramę - dodatek niezbyt często spotykany wśród firm produkujących sprzęt dla mas. Nowy 29er występuje w przyrodzie w trzech rozmiarach: M (1,66m -1,75m); L (1,76m -1,85m); XL (1,86m -1,95m).

Rafal 700 1

RAFAL 700 otrzymał osprzęt, który pozwoli na bezpieczną, komfortową i efektywną jazdę w terenie. Amortyzację zapewni przyzwoity sztuciec Rock Shox XC32 Solo Air z blokadą "Turnkey". Hamowanie, to już rola podstawowego zestawu hydrauliki TEKTRO DRACO. Bardzo miłym akcentem świadczącym o rozsądnym podejściu do tematu jednośladów MTB jest zastosowanie pełnego napędu Shimano DEORE 3x10.

RAFAL 700 potoczy się na zestawie toczydełek, których podstawą są obręcze RockRider produkowane przez AlexRims oraz piasty sygnowane logiem Decathlon na łożyskach maszynowych. Trakcję gwarantują Pytony od Hutchinsona 29x2.1".

Rafal 700 chainstay

Uzupełnieniem całości są komponenty - chwyty lock-on, kierownica, sztyca, mostek, siodełko sygnowane także przez francuskiego producenta. Można dodać, że siodełko w wersji "Comp" ma ponoć nowy kształt. Zastanawia jedynie bardzo mikra kierownica - 620mm, jeśli wierzyć specyfikacji B'Twin. Decathlon dorzuca do kompletu zestaw pedałów SPD Wellgo. Na dobry początek jak znalazł.

Tak skonfigurowany 29er waży mimo wszystko całkiem sporo - 13.3kg, ale potencjał do zrzucania zbędnych gramów jest ogromny. Koszt zakupu? 3999PLN. Czy się opłaca? Jeśli ktoś śmigał na rowerze z Decathlonu, ten wie, że Francuzi składają swoje jednoślady naprawdę nieźle. Niemniej konkurencja w tym przedziale cenowym jest wyjątkowo silna. Pierwsze wiosenne tygodnie szybko zweryfikują, co w tym roku wybiorą klienci.

Pamiętajcie o ważnej rzeczy: Rafal 700 należy "przechowywać w suchym miejscu, w temperaturze pokojowej. W przypadku użytkowania w zasolonym otoczeniu, dobrze wypłukać i nasmarować rower po każdej jeździe".

 (Info and Photo: Decathlon.com, Btwin.com)

UPDATE: Oficjalna informacja od opiekuna marki B'Twin: "Obniżyliśmy cenę na Rafal 700 29" na 3599zł z dożywotnią gwarancją. Model ten może zamówić każdy decathlon (33 sklepy) na życzenie klienta, a w większych (Warszawa) będzie on ciągle dostępny. Rower ten już jest dostępny w magazynie zagranicznym i każdy sklep może złożyć zamówienie, które będzie realizowane ok. 10dni. Rower jest już dostepny na Targówku, Piasecznie i Wrocław Korona."