f29_x9x7

Włosi ponownie w natarciu! Już zupełnie przestają dziwić wiadomości dotyczące europejskich, szczególnie włoskich manufaktur które próbują swoich sił w segmencie rowerów 29". Battaglin to kolejna znana we Europie "szosowa" marka, która tym razem zaatakowała bezpośrednio ojczyznę 29era i oferuje swoje produkty pod bardziej chwytliwą nazwą "Full Dynamix"

Michał Śmieszek

Battaglin nie jest firmą zbyt dobrze rozpoznawaną w naszym kraju-raju (choć jej rowery spotyka się na polskich ulicach) a już na pewno nie jest kojarzony z rowerami na innym kole niż szosowe. Firma została założona przez byłego kolarza Giovanniego Battaglina, który ścigał się z powodzeniem po europejskich szosach w latach 1973-84. Był między innymi zwycięzcą Giro d'Italia i Vuelta a Espana w 1981 oraz kilku etapów w innych równie znanych i prestiżowych kolarskich klasykach. Po zakończeniu kariery, jak wielu włoskich kolarzy założył manufakturę produkującą ręcznie wykonane rowery i ramy szosowe, które zyskały sobie wielu sympatyków ze względu na jakość i precyzję wykonania.

Naturalną konsekwencją jest więc próba zdobycia choć kawałka z wielkiego Tortu jakim jest rynek rowerowy USA. Aby sen się spełnił firma zaryzykowała stworzenie kolekcji rowerów górskich. Jednak tym razem Włosi wyszli z założenia, że rowery MTB zdecydowanie lepiej sprzedadzą się pod inną nazwą (czyżby wstyd przed włoskim imieniem?) Full Dynamix. Kolekcja MTB opiera się na rowerach aluminiowych oraz karbonowych. Nas najbardziej interesuje jedyny przedstawiciel świata Wielkiego Koła - model F29XT.

Wedle zapewnień producenta włoski rodzynek o bardzo "lotniczej" i bardzo amerykańskiej nazwie został ręcznie wyklejony z karbonu 12k. Producent chwali się opatentowaną metodą łączenia rur i obróbki węgla, którą ponoć stosowali juz najstarsi Egipcjanie w trakcie klejenia rurek włoskiego makaronu...Niemniej Battaglin vel Full Dynamix bardzo stara się, aby każda rama była starannie wykonana, szczególnie zwracając uwagę na najbardziej newralgiczne i narażone na uszkodzenia, miejsca.

Przepraszam za ten zgryźliwy ton w akapicie wyżej, ale niestety na stronie Battaglini-USA powypisywane są nieścisłości. Geometria Full Dynamix F29 oraz specyfikacja ma być zapewne tajemnicą lub "jajkiem siurpryzą" dla braci Amerykanów, gdyż na razie odszukać ją można jedynie na włoskiej stronie producenta.

Sama rama prezentuje się całkiem miło. Grafika jest bardzo sportowa i na szczęście nie gryzie - do wyboru mamy 2 warianty:

  1. Biało-czerwony, gdzie biel, stanowi tło dla czarno czerwonych linii i napisów.
  2. Czerno-zielony, gdzie czerń stanowi tło dla biało-zielonych linii i napisów.

Karbonowe rury są ładnie wyprofilowane, szczególnie w okolicy suportu i węzła podsidłówki i górnej rury. Główka ramy wygląda na tradycyjną tzn nie jest o zmiennej średnicy, jak to obecnie popularne w konkurencyjnych konstrukcjach. Również mocowanie hamulca tarczowego jest "konserwatywne" - w systemie IS2000, więc wymaga stosowania adaptera. Średnica sztycy to 31.6mm - także standard w ramach węglowych.

 

Geometria prawdę Ci powie, rzekł Nabialus z Gliwic. 

screenshot.12

  • Efektywna długość górnej rury przyzwoita w każdym z 3 dostępnych rozmiarów
  • Główka ramy też nie najgorzej, choć mogłaby być nieco krótsza
  • Tylne widełki....chmmm w sumie też standard co nie znaczy, że nie mogłyby być nieco krótsze. Nie rozpaczajmy jednak!
  • Dość ostry kąt rury podsiodłowej - czyli ewidentnie sportowa pozycja
  • Kąt główki ramy: 0 stopni - nieznany
  • Wysokość suportu OK - nie powinniśmy kręcić bączków przy głębszych zakrętach w pochyleniu. ;)

Osprzęt:

Tu mamy do wyboru 2 opcje. Producent proponuje nam osprzet Shimano:

Rama: FULL-DYNAMIX CARBON MONOCOQUE - 12K
Widelec: ROCK-SHOX REBA RL 29" 100MM WHITE, 1"-1/8
 Stery: FSA
 Przerzutka tył: SHIMANO XT 10X3
 Przerzutka przód: SHIMANO XT
 Manetki: SHIMANO XT
 Dźwignie hamulca: SHIMANO XT
 Hamulce: SHIMANO XT
 Kaseta: SHIMANO XT 11X36
 Korba: SHIMANO XT 10X3
 Środek suportu: SHIMANO XT
 Łańcuch: SHIMANO XT 10V
Koła: MAVIC C29 MAX DISC 29
Opony: MAXXIS ASPEN 29"
Mostek: FSA SLK CARBON CUP
Kierownica: FSA SLK CRABON LOW RISER
 Chwyty FDX PRO GRIP - BLACK
Sztyca: SELLE ITALIA SL XC FLOW LACK
Siodełko: FSA SLK SB20 CARBON
Kolory: BLACK/GREEN, WHITE/RED
Waga: 10,850 kg

 

Lub Sram:

Widelec: ROCK-SHOX REBA RL 29" 100MM, 1"1/8
 Stery: FSA
 Przerzutka tył: SRAM X.9
 Przerzutka przód: SRAM X.7
 Manetki: SRAM X.7 TRIGGER
 Dźwignie hamulca: SRAM AVID JUICY DISC 3 - 160MM WHITE
 Hamulce: SRAM AVID JUICY DISC 3 -160MM WHITE
 Kaseta: SRAM X.7 1050 12X36
 Korby: FSA COMET M/EXO 175MM 22X32X44
 Środek suportu: FSA M/EXO
 Łańcuch: SRAM X.7
Koła: FULCRUM RED METAL 29 SL
Opony: MAXXIS ASPEN 29"
Mostek: FULL-DYNAMIX ALLOY
Kierownica: FULL-DYNAMIX ALLOY RISER
 Chwyty: FDX PRO GRIP - BLACK
Sztyca: SELLE ITALIA SL XC FLOW LACK
Saddle: FSA SLK SB20 CARBON
Kolory: BLACK/GREEN, WHITE/RED
Waga: 10,900 kg

Trudno przyczepić się do czegokolwiek, Oba warianty to praktycznie górna półka i można albo dalej rozbudowywać nasz rower lub pozostać przy fabrycznej konfiguracji. Cieszy niska masa całego zestawu, oscylująca według producenta w okolicach 11kg, a niewątpliwie rower ma jeszcze spory potencjał jeśli ktoś chciałby zbić parę dodatkowych gram (znajdą się tacy na pewno). Zwracają uwagę stosunkowo lekkie zestawy kół: Fulcrum Red Metal 29 SL oraz Mavic C29 Max Disc obute w równie atrakcyjne opony Maxxis Aspen. To oferta gwarantująca dobrą sztywność i przede wszystkim trwałość.

Włosi po raz kolejny potwierdzają, że na rowerach znają się jak mało kto, Jednocześnie widać, że europejskie rowery na dużym kole rzadko sięgają po innowacyjne rozwiązania. Im dalej na zachód Europy tym ta tendecja się odwraca ;). No ale Włosi to Włosi, kolebka kolarstwa - trudno oczekiwać, że nagle stworzą "odjechany" produkt, który na dodatek trzeba sprzedać. Z drugiej strony czasami warto nie kombinować, tylko korzystać ze sprawdzonych schematów. Battaglin to potwierdza.

f29

f29_x9x7