Joe Breeze obok Garego Fishera czy Toma Ritcheya należy do pionierów współczesnego kolarstwa górskiego. Jako pierwszy poważnie podszedł do budowy ram rowerów górskich, podczas gdy pozostali ojcowie chrzestni MTB przerabiali gotowe rowery stosownie do swoich potrzeb, on jako pierwszy budował ramy od podstaw.
fot. Ojcowie chrzestni Tom Ritchey, Joe Breeze, Charlie Kelly, Gary Fisher na wystawie Interbike 2014, a w tle Repack 27.5.
Przez ostatnie kilkanaście lat, Joe Breezer budował i sprzedawał głównie rowery trekingowe i rekreacyjne, a w amerykańskim senacie zabierał głos w sprawie popularyzacji roweru jako środka transportu w komunikacji miejskiej. Idea ta pochłonęła go tak bardzo, że całkowicie zarzucił konstruowanie nowych rowerów górskich, a firma Breezer Bikes całkowicie zniknęła z rynku MTB. Tak było aż do 2010 roku, kiedy to na fali rosnącej popularności twentyninerów Breezer postanowił wrócić do konstruowania rowerów MTB i jako jeden z pierwszych wypuścił bardzo udany model na wielkim kole Cloud 9. Obecnie marka Joe Breeze'a z roku na rok oferuje coraz to bardziej zaawansowane i ciekawsze konstrukcje rowerów górskich. Repack 27.5 to jego najnowsze dzieło i pierwszy w historii firmy rower typu full.
Repack Team
Budowa zawieszenia nowego Repacka jest wynikiem współpracy Joe Breeze’a oraz Sotto Group, czyli grupy inżynierów i projektantów odpowiedzialnych za system zawieszenia Switch stosowany w rowerach firmy Yeti. Nowa konstrukcja nosi nazwę M-Link i jest stosowana wyłącznie w rowerach pochodzących z fabryki Joe Breezera. Głównym elementem tego systemu amortyzacji jest rura łańcuchowa tylnego trójkąta, która połączona jest przegubem mniej więcej pośrodku swej długości między osią koła a osią suportu.
Sam Joe określił to mianem "złotego środka" między dotychczas stosowanymi rozwiązaniami w rowerach z pełną amortyzacją. Przegub w systemie Mid Link pozwala na wychylenie się obu ramion rury łańcuchowej o 3 stopnie. Takie rozwiązanie ma usprawnić pracę zawieszenia przy jednoczesnym zachowaniu efektywności pedałowania. JT Burke, Brand Menago marki Breezer Bike stwierdził: "Kiedy latem ubiegłego roku wprowadziliśmy na rynek REPACK™, nowy full all-mountain, okazało się, że wspina się oraz prowadzi tak niesamowicie, iż jest w stanie zmienić spojrzenie ludzi na możliwości dzisiejszych rowerów AM. Nasza opatentowana technologia zawieszenia MLINK jest tak wydajna, iż np. konieczność blokady jest już pieśnią przeszłości. Dosiadający nowego Breezera widzą, jak szybko może wspinać się i prowadzić rower ze zrównoważonym i wydajnym pełnym zawieszeniem." Natomiast sam Joe Breezer określił swoją konstrukcję mianem precyzyjnie zaprojektowanego systemu z pełnym zawieszeniem, niepotrzebującego platformy do pedałowania ani blokady skoku w celu efektywnego pokonywania podjazdów.
Jak zapewniają konstruktorzy z Sotto Group udał im się znaleźć "złoty środek" nie idąc na jakikolwiek kompromis, rower równie dobrze pnie się pod górę jak i zjeżdża przy aktywnym zawieszeniu. Repack charakteryzuje się skokiem 160 mm, oraz dość ostrym kątem główki jak na nowoczesne standardy w konstrukcjach rowerów AM i wynosi 68°. Dzięki takim kątom oraz krótkiemu tylnemu trójkątowi skrócono bazę kół. Taka geometria ma zapewnić, że rower będzie żwawo wchodził w zakręty bez utraty trakcji oraz sprawnie pokonywał podjazdy.
GEOMETRIA REPACK 27.5
SIZE | S | M | L | XL | |||
SIZE | S | M | L | XL | |||
Seat Tube | A | 430 | 470 | 500 | 530 | ||
Seat Tube | A | 430 | 470 | 500 | 530 | ||
Top Tube - Effective | B | 600 | 615 | 625 | 640 | ||
Top Tube - Effective | B | 590 | 605 | 615 | 630 | ||
Head Tube | C | 100 | 110 | 120 | 130 | ||
Head Tube | C | 100 | 110 | 120 | 130 | ||
Seat Tube Angle | D | 72° | 72° | 72° | 72° | ||
Seat Tube Angle | D | 73° | 73° | 73° | 73° | ||
Head Tube Angle | E | 68° | 68° | 68° | 68° | ||
Seat Tube Angle - Sagged | D | 73° | 73° | 73° | 73° | ||
Chainstay | F | 438 | 438 | 438 | 438 | ||
Head Tube Angle | E | 71° | 71° | 71° | 71° | ||
Front Center | G | 702.5 | 718.4 | 729.3 | 745.3 | ||
Head Tube Angle - Sagged | E | 72° | 72° | 72° | 72° | ||
Chainstay | F | 439 | 439 | 439 | 439 | ||
Wheelbase | H | 1140.5 | 1156.4 | 1167.3 | 1183.3 | ||
Fork Offset | I | 44 | 44 | 44 | 44 | ||
Chainstay - Effective | F' | 435.5 | 435.5 | 435.5 | 435.5 | ||
Bottom Bracket Height | J | 340 | 340 | 340 | 340 | ||
Front Center | G | 632.9 | 634.5 | 658.2 | 673.2 | ||
Wheelbase | H | 1066 | 1076.7 | 1091.35 | 1106.55 | ||
Stack | 601.2 | 610.5 | 619.7 | 629 | |||
Reach | 416.2 | 428.4 | 435.5 | 447.7 | |||
Fork Offset | I | 45 | 45 | 45 | 45 | ||
Bottom Bracket Height | J | 305 | 305 | 305 | 305 | ||
Standover Height | M | 754.6 | 755.9 | 759.8 | 778 | ||
Stem | N | 60 | 70 | 80 | 90 | ||
Standover Height | M | 786.8 | 810.4 | 829.2 | 848 | ||
Bar | 740 | 740 | 740 | 740 | |||
Stem | N | 90 | 100 | 100 | 110 | ||
Crank | 175 | 175 | 175 | 175 | |||
Bar | 710 | 710 | 710 | 710 | |||
Crank | 175 | 175 | 175 | 175 |
Repack Expert
Repack występuje w trzech odmianach: TEAM, PRO i EXPERT. Każdy model oferowany będzie w czterech podstawowych rozmiarach: S (17″), M (18.5″), L (19.5″), XL (21″). Podstawą całej trójki jest hydroformowalna rama ze stopu aluminium 6066, zbudowana w oparciu o technologię D'Fusion. Przekroje rur mają kształt litery D, dzięki czemu konstrukcja jest wzmocniona i lepiej absorbuje drgania. Budowa topowej wersji TEAM opiera się na komponentach Shimano XT oraz Fox, natomiast wersje Pro oraz Expert bazują na niższych grupach Shimano XT, SLX oraz Deore i amortyzacji od Fox'a oraz X-Fusion.
Ceny kształtują się na poziomie 2839$ za model Expert, 3569$ za wersję PRO oraz 4699$ za rower w specyfikacji Team.
Dobrodziejstwem systemu Mid Link obdarzone zostały również modele Supercell na kołach 29er, o czym informowaliśmy tutaj.
Joe Breezer nie zapomniał o zwolennikach rowerów HT na kołach 650B. Dla nich właśnie przeznaczona jest seria rowerów STORM. Próżno tu jednak szukać jakiś wypasionych maszyn, są to budżetowe rowery w cenach przyjaznych dla naszych portfeli. Kolekcja składa się z trzech modeli Storm 27, Storm Sport 27 oraz Storm Expert 27. Najdroższy STORM kosztuje 1049 $ i zbudowany jest z amortyzatora Rock Shox XC 30 TK Mg 27.5, za napęd odpowiada Shimano w klasie Deore XT 10-Speed, pozostałe komponenty pochodzą od firm Oval Concepts i WTB. Waga deklarowana przez producenta 13.37 kg.
STORM EXPERT 27
GEOMETRIA STORM EXPERT 27
SIZE | XS | S | M | L | XL | ||
Seat Tube | A | 370 | 410 | 445 | 475 | 510 | |
Top Tube - Effective | B | 570 | 585 | 600 | 610 | 625 | |
Head Tube | C | 110 | 110 | 110 | 120 | 130 | |
Seat Tube Angle | D | 72.5° | 72.5° | 72.5° | 72.5° | 72.5° | |
Seat Tube Angle - Sagged | D | 73.5° | 73.5° | 73.5° | 73.5° | 73.5° | |
Head Tube Angle | E | 70.5° | 70.5° | 70.5° | 70.5° | 70.5° | |
Head Tube Angle - Sagged | E | 71.5° | 71.5° | 71.5° | 71.5° | 71.5° | |
Chainstay | F | 435 | 435 | 435 | 435 | 435 | |
Front Center | G | 612.4 | 628.9 | 644.8 | 655.9 | 672.2 | |
Wheelbase | H | 1043.5 | 1060 | 1076.3 | 1087.4 | 1103.7 | |
Fork Offset | I | 42 | 42 | 42 | 42 | 42 | |
Bottom Bracket Height | J | 305 | 305 | 305 | 305 | 305 | |
Stack | 595.5 | 595.5 | 595.5 | 604.9 | 614.4 | ||
Reach | 370.4 | 387.2 | 403.2 | 411 | 423.9 | ||
Standover Height | M | 741.1 | 769.4 | 784 | 802.3 | 822.8 | |
Stem | N | 90 | 90 | 100 | 100 | 110 | |
Bar | 680 | 680 | 680 | 680 | 680 | ||
Crank | 170 | 175 | 175 | 175 | 175 |
Ja osobiście uważam nową kolekcję Breezer Bikes na 2015 rok za niekompletną, moim zdaniem w segmencie rowerów HT brakuje modeli, które zaspokoiłyby potrzeby osób bardziej wymagających, startujących w wyścigach MTB. Do końca roku pozostało kilka miesięcy i jestem przekonany, że Joe Breezer uzupełni kolekcję średnio kołową w kategorii Race. Czas pokaże