vpace cfat carbon-fatbike-2

"VPACE aus Ravensburg". Ale co to, kto to? Słyszeliście o takiej marce? Zapewne nie, choć po tamtej stronie granicy ta niewielka montownia już zdobyła uwagę rowerowej społeczności. Były chude 29ery, czas na tłustą golonkę!

 

Niemiecka manufaktura prowadzona jest od kilku lat przez zapaleńca dwóch kółek, zawodnika Sören'a Ziehera, który swój biznes oparł na sprawdzonych, niemieckich wzorcach: jakości, innowacyjności i zadowoleniu klienta. Wiem, wiem...brzmi jak slogan reklamowy, ale faktycznie ekipa VPace (wcześniej Apace) oferuje towar przedniej klasy.

Jako główny materiał stosuje się włókno węglowe. Nie jest tajemnicą, iż wszystkie rowerowe projekty Sören'a zamawiane są w jednej z lepszych azjatyckich fabryk. Różnią się jednak od powszechnie dostępnych form dopracowaną stylistyką i przede wszystkim nieustannie kontrolowaną jakością.

Najbardziej znanym jednośladem z Ravensburga jest 29er C1M, o którym ongiś miałem przyjemność traktować na naszym 29" portalu.

Soren idzie z duchem czasu, a ten wyznaczają obecnie tłuste jednoślady. Z tego powodu w ofercie pojawił się niedawno karbonowy CFAT, nad którego ostateczną formą Vpace mędrkował cały zeszły sezon testując kolejne próbki.

Tłuścioch dostępny jest w trzech opcjach jako goła rama, rama z widelcem i oczywiście w pełni uzbrojona maszyna. Ceny zaczynają się od 1090 Euro za samą ramę. Za wersję z dedykowanym sztywnym widelcem należy wysupłać już 1390 Euro. Gotowe propozycje to już....chmmm....zabawa dla bogatych. :)

vpace cfat fatbike-carbonrahmen-1

Jak przystało na produkt High-End, CFAT waży jedynie (albo aż) 1450g, a widelec 650g. Są to zupełnie akceptowalne wartości. Nawet lepiej, że rama nie jest przesadnie wycieniowana - zniesie znacznie więcej niż ultra lekkie węglowe wydmuszki.

vpace cfat fatbike-carbonrahmen-2

Do produkcji użyto lekkich włókien T800. Tylne widełki zostały "odchudzone" w celu uzyskania możliwie najlepszego "naturalnego" tłumienia drobnych nierówności na trasie. Taki dodatkowy filtr oprócz tłustych opon.

Ponadto szkielet CFAT posiada niemal wszystko, co dziś powinien mieć tej klasy sprzęt:

  • poszerzaną główkę,
  • chowane pancerze przerzutek,
  • prowadzenie pod przewód opuszczanego wspornika siodełka,
  • oś przelotową tylnego koła 12x197

Co ciekawe zrezygnowano z suportu Press Fit na rzecz klasycznego BSA. To mimo wszystko dobre posunięcie, choć oczywiście Q-Factor będzie ciut większy, ale nie tak straszny ze względu na mufę o szerokości 100mm. CFAT domyślnie oferowany jest z napędami jednorzędowymi. Nie ma jednak problemu, aby założyć dwie zębatki z przodu stosując klasyczną zmieniarkę z obejmą.

vpace cfat fatbike-carbonrahmen-5   vpace cfat fatbike-carbonrahmen-6
 vpace cfat fatbike-carbonrahmen-13  vpace cfat fatbike-carbonrahmen-9

Ważną informacją dla osób preferujących naprawdę szerokie opony jest deklarowana kompatybilność z oponami 5", co jest jeszcze rzadkością wśród wielu karbonowych fatów. Rzeczywiście, na zdjęciach widać, że miejsca na tłusty papuć jest pod dostatkiem.

CFAT to fatbike ukierunkowany na intensywną jazdę w terenie, w czym pomaga sportowa geometria. Pewnym odstępstwem jest relatywnie długi ogon 463mm, który dodaje stabilności na podjazdach kosztem oczywiście pewnej zwrotności. Trzeba jednak dodać, iż wyprzedzenie widelca połączone z kątem główki 68,5st, podsiodłówką 73st oraz długą górna rurą skutkuje właśnie wspomnianą "ścieżkową" charakterystyką jazdy. Naturalnie, tłusty CFat chętnie i bez problemu przyjmie amortyzowany widelec w miejsce domyślnego sztywniaka.

mm TT HT/angle ST/angle Reach Stack
S | 16″ 580 100 / 68,5° 406 / 73,5° 406 586
M | 18″ 605 110 / 68,5° 457 / 73° 423 595
L | 20″ 625 130 / 68,5° 505 / 73° 437 614

Jak napisałem wyżej Vpace CFat to przede wszystkim rama + widelec. Pozostałe komponenty są decyzją przyszłego właściciela. Gdyby jednak taka osoba nie miała pomysłu na tłuściocha marzeń, to Sören Zieher i jego drużyna służą gotowym projektem, według poniższej specyfikacji:

  • Napęd: SRAM X01
  • Hamulce: Shimano XT 8000; tarcze 180/160cm
  • Koła: DT Swiss BR 2250 Classic
  • Ogumienie: Panaracer Fat Nimble 26 x 4.0
  • Dętki: Schwalbe Fatbike – 390g/szt
  • Mechanizm korbowy: BOR Fatbike FB557, zębatka: 32T
  • Kokpit (sztyca, siodło, kierownica, mostek): New Ultimate Evo Carbon

W takiej konfiguracji CFat waży zaledwie 10.5kg bez pedałów. A to przecież nie jest szczyt możliwości odchudzania.

VPace dostępny jest od ręki w trzech rozmiarach ramy S(16"), M(18") i L (20"). Po szczegółowe informacje najlepiej udać się bezpośrednio na stronę internetową niemieckiej manufaktury www.Vpace.de

Michał Śmieszek

Photo: Vpace Bikes