VeeTireFluid001Z paczki opon udostępnionych Nam do testów, wylosowałem model Fluid. Solidny kawał gumy w szerokości 2,35", wyposażony w wyrazisty bieżnik. "Akurat na sezon jesień-zima ...", pomyślałem sobie :) Czy pomyślałem dobrze czy nie - przekonajcie się dalej.

Artur Drzymkowski

Producent reklamuje testowanego Fluida, jako uniwersalną oponę, która sprawdzi się równie dobrze na suchych, zakurzonych ścieżkach jak i na mokrych korzeniach oraz na błotnistej nawierzchni.  Uniwersalność zapewnić ma układ i kształt klocków. W środkowej części, symetrycznie, mamy po dwie pary czworokątnych graniastosłupów. Na bocznych krawędziach opona szczerzy się dwoma rodzajami "uzębienia", z czego jeden w podstawie ma tłuste "L". Środkowe elementy bieżnika są wysokie na ponad 3,6 mm, a boczne jeszcze odrobinę wyższe. Między klockami jest sporo wolnego miejsca, więc zapewnienia łatwego czyszczenia się z błota, są więcej niż prawdopodobne.

VeeTireFluid002

Specyfikacja Fluida

Pierwszy przymiotnik jakim bym "przylepił" Fulidowi to: mięsistość ;) Oplot o wysokiej gęstości 120 TPI został wykonany w technologii Synthesis, która dzięki opatentowanemu procesowi tkania jest lekka i zapewnia dodatkową ochronę przed przekuciem lub rozcięciem opony. Czoło opony wykonano z mieszanki Tackee, najbardziej miękkiej z palety stosowanej przez Veetire. Tackee, w przeciwieństwie do innych miękkich gum, oferuje najmniejsze odbicie, które zapewnia większą kontrolę podczas zjazdu. I na koniec, zgodnie z obowiązującymi trendami, "Płynny" jest gotowy na opcję bezdętkową, co podczas montażu, obwieszcza wyrazistymi strzałami przy wskakiwaniu na obręcz. Sam montaż i demontaż, odbywa się w kulturalnych i bezstresowych warunkach, bez uciekania się do "grubego słownictwa" lub też plastikowych narzędzi.

VeetireFluid005Finalnie, wszystkie technologiczne pierwiastki, na wadze dały wynik 865 g, który jest można uznać za zgodny z deklaracjami producenta (860 g). Nie jest to oczywiście wynik, wylajtowanej wyścigowej gumy. Ale przecież nie dla ścigaczy XC, Fluid został wymyślony :).

VeeTireFluid004

Jazda

Zgodnie z przeznaczeniem, opona była testowana w różnych warunkach. Praktycznie we wszystkich jakie można spotkać w naszej szerokości geograficznej. Test rozpoczął się w jesiennym błocie, następnie zaliczył suchą, mroźną i śnieżną zimę, wszystkie objawy wiosny aż po upalne lato. Tereny również były zróżnicowane - błogosławieństwo długoterminowego testu ;)

VeetireFluid007Jak można się było spodziewać, Fluid nie wspiera rozpędzania. Spora masa rotująca, pozwala natomiast na twardym podłożu łatwo utrzymywać prędkość. Solidny bieżnik imponująco buczy. W suchych warunkach podczas podjazdu w luźnym podłożu, utrzymując stałe dociążenie kół i właściwą kadencję, można oponom VeeTire głęboko zaufać. Trawiaste, mokre ostre podjazdy, również są do pokonania. W zakrętach, linie bocznych klocków, wgryzają się w podłoże, pozwalając na śmiałe składanie.

Jak przystało na solidność budowy i rozmiar, Fluid ani razu nie zawiódł mnie w kwestii odporności na przebicia. Jazda z dętkami, zawsze wiąże się ryzykiem przecięcia przez obręcz przy dobiciu, szczególnie, że zestaw rower plus kolarz plus jego ubranie sumarycznie dobiega 100 kg. Nic takiego nie przytrafiło się podczas testu. Nie zarejestrowałem też żadnego przebicia kolcem, szkłem czy hufnalem ;) I nie jest to raczej kwestia szczęścia, gdyż tego testujący jest raczej pozbawiony. Puentując odporność na przebicia - jest więcej niż zadowalająca.

VeeTireFluid100Projektanci modelu "Fluid", chcieli zrobić uniwersalną i wszechstronną oponę. Według mojej opinii, cel osiągnęli. Testowe gumy, bez wahania wybrałbym na wielodniową włóczęgę po górach. Ich odporność zaoszczędzi czas, który można stracić na łataniu dętek. Duża objętość świetnie amortyzuje, a dobre prowadzenie w różnych warunkach, pozwoli swobodnie wybierać szlak.

Dostępność

Na dzień dzisiejszy nic nam niestety nie wiadomo o nawet potencjalnym dystrybutorze Vee Tire Co. w naszym kraju. Jednakowoż trzymamy rękę na pulsie i gdy sytuacja zmieni się, niezwłocznie będziemy informować :). 

Fluid dziś

W aktualnej kolekcji opon Veetire, model Fluid ewoluował do postaci "gravity/enduro". Przy coraz śmielszej ekspansji "dużego koła" w tym segmencie, jest to bardzo rozsądne posunięcie. Uniwersalna opona, wzbogacona o cechy większej odporności, a uwolniona od zabiegów ujmujących masy, pasuje tu idealnie. Przejście na "bardziej odpowiedzialny odcinek", poskutkowało wzrostem masy, a więcej gumy pozwoliło na zmniejszenie gęstości oplotu do 72 TPI.

Ciekawostkę jest też fakt iż opona dostępna jest w rozmiarze 26x2,5". W wolnej chwili muszę odszukać w czeluściach mojej piwnicy, zakurzoną już mocno ramę GT I-drive i pospekulować - wejdzie czy nie wejdzie, taka tłustość. 

 

Tagi opony Vee Tire, Vee Tire Fluid, test opon rowerowych, opony uniwersalne, opony Veetire