kross spd stunt pedaly spd opis ocena
Od momentu wprowadzenia na rynek przez firmę Shimano pedałów SPD, konkurencyjne firmy zaczęły produkować kompatybilne wersje tego systemu. Rok temu pod nasze redakcyjne buty trafiły pedały dystrybuowane przez firmę Kross o nazwie Stunt.

Tadeusz Pietrzak


Po otwarciu opakowania i krótkiej lekturze instrukcji użytkowania orientujemy się, że tak naprawdę w dłoniach trzymamy espedy VP-M12 pochodzące z manufaktury VP Components na które naniesiono logo firmy Kross. Ta Tajwańska firma znana jest na świecie z produkcji różnorakich komponentów rowerowych m.in. pedałów zatrzaskowych, wkładów suportu oraz sterów. W opakowaniu oprócz pedałów SPD znajdujemy komplet śrub mocujących, podkładki, prowadnice, klucz imbusowy oraz stalowe bloki. Te ostatnie nieznacznie różnią się kształtem od bloków stosowanych w systemie firmy Shimano. Jak dowiadujemy się z zamieszczonej instrukcji montażu, model VP-M12 jest w pełni kompatybilny z blokami Shimano. Jeśli więc takowe mamy już wkręcone w podeszwę buta, to nie musimy ich wymieniać. Korpus tego modelu wykonano z aluminium i pomalowano na czarno, natomiast oś ze stali chromowo-molibdenowej obrabianej CNC.  Całość stanowi bardzo zwartą konstrukcję. Sama platforma jest niewielka jej wymiary wynoszą 80 x 55 mm. Jest tu więc niewiele miejsca między korpusem a sprężynami napinającymi zatrzaski, co ma wpływ na zapychanie się mechanizmu błotem w trudnych warunkach terenowych.

budowa pedalow mtb kross opinie

Z boku pedałów znajdują się plastikowe zaślepki pod którymi znajdują się śruby redukujące, powstające podczas eksploatacji luzy. Rozwiązanie niezwykle proste a jednocześnie bardzo wygodne w użytkowaniu, gdyż nie musiałem wyciągać osi z korpusu aby dokonać niezbędnej regulacji. Niestety w moim przypadku obie zaślepki w trakcie eksploatacji odpadły, tym samym psując ogólne walory estetyczne pedałów. Stunt wykonane są solidnie, z dbałością o szczegóły i profesjonalny wygląd. Po przejechaniu dystansu ponad 2 tys. km ślady zużycia są naprawdę niewielkie, poza nieuniknionymi przetarciami i rysami.

pedaly kross test budowa cena ocena

Proces wpinania się butów w pedały Krossa jest nieco dłuższy niż w przypadku SPD Shimano. Mimo, że luz roboczy w płaszczyźnie poziomej jest bardzo porównywalny dla obu modeli, nieco więcej czasu zajmowało mi „szukanie” blokiem zatrzasku. Opór wpinania jak i wypinania się z pedałów jest dobrze wyczuwalny. Niestety dość częstym przypadkiem jest zaczepianie się przodu bloku o zatrzask, a zdarza się to niestety w najmniej spodziewanych sytuacjach (np. podczas wywrotki). Próbowałem jakoś zaradzić temu niechcianemu zjawisku zmieniając bloki na te pochodzące od Shimano, ale efekt niestety był podobny. Byłem więc zmuszony pamiętać o tym, aby w trakcie wypinania się oprócz naturalnego ruchu stopy na zewnątrz, lekko pociągnąć ją do tyłu, tak aby blok nie zaczepił się o zatrzask. Z tego też powodu nie polecam tego modelu osobom rozpoczynającym swoją przygodę z pedałami zatrzaskowymi. Niewątpliwym atutem modelu Stunt jest ich waga wynosząca 320 g dla pary, to naprawdę dobry wynik pośród pedałów z systemem SPD. Cena w internetowym sklepie Krossa wynosi 184.99 PLN.

Kross Stunt

stunt kross pedaly mtb test ocena

Dane katalogowe:

Przeznaczenie: MTB
Materiał:
- korpus - polerowane aluminium
- oś - stali Cr-Mo obrabiana CNC
System łożysk: LSL/maszynowe
System zatrzasków: dwustronny, kompatybilny z SPD, regulowany 80~140 kgf. cm
Elementy dodatkowe: bloki w zestawie
Wymiary platformy: 80 x 55 mm
Waga: 320 g / para

Zalety
+ Niska waga
+ Łatwość regulacji luzów
+ Atrakcyjny wygląd
+ Łatwość konserwacji
Wady
- "Czepianie" się bloków
- Możliwość zapychania się błotem
- Mało atrakcyjna cena