snabb plus 1 13Moja pierwsza myśl, która pojawiła się po wyjęciu roweru z kartonu - ależ on wielki… Czy uda mi się okiełznać tak groźnie wyglądającą maszynę? Byłem pełen obaw gdzie i jak sprawdzi się nowy NS Snabb Plus 1.

Bartosz Bidas

NS Bikes Snabb Plus 1 

Testowy rower trafił do mnie w rozmiarze M. Przyznam, że jak na średnią ramę, maszyna wizualnie zdaje się być naprawdę spora. Efekt potęgują przede wszystkim 29 calowe koła, które w rowerach trailowych czy enduro złudnie wydają się jeszcze większe aniżeli w klasycznych, wyścigowych 29erach do XC. Snabb wygląda bardzo hmmm… surowo? Jest czarny, matowy i groźny – jak demon, który dosłownie przed chwilą wylazł z osmolonego kotła i zaraz zacznie zionąć ogniem. No dobra, popuściłem wodze fantazji, ale możecie mi wierzyć - na żywo efekt jest naprawdę interesujący. Elementami dodanymi jak gdyby na przełamanie i złagodzenie widoku są: mostek, piasty oraz kilka szprych pomalowane w mieniącym się całą feerią kolorów stylu „oil slick”.

snabb plus 1 7Siodło to kolejny element, na który każdy zwróci uwagę. Ma bardzo ciekawy design i rzadko spotykane materiałowe obszycie z militarnym kamuflażem khaki. Wszystko pięknie dopóki nie spędzimy na nim kilku godzin. Siedzisko to można bowiem spokojnie zareklamować słowami: „Miękkie kanapy są dla mięczaków! Jeśli myślisz, że wiesz co to ból d...y - jesteś w błędzie. Co cię nie zabije, to cię wzmocni. Nasz sprasowany kawałek deski zrobi z ciebie prawdziwego twardziela.”. Minusem też są wspaniałe właściwości absorbcji wody tego produktu.

Podsumowując aspekty wizualne. Każdy kto miał do czynienia z jednośladami ze stajni NS – od razu dostrzeże w Snabbie specyficzny styl, który sprawia, że zdecydowanie wyróżniają się z one na tle wielu konserwatywnych konkurentów.

snabb plus 1 8Przemyślanym posunięciem producenta jest seryjnie dodawany neopren pod łańcuch z logo marki. Dzięki takiemu prostemu zabiegowi nie musimy w pierwszej kolejności biegać po sklepach w poszukiwaniu pasującej osłony, która uchroni naszą piękną, nowiutką ramę przed odpryskami. Niby drobnostka, ale warto doceniać takie elementy ponieważ to właśnie one wpływają na wizerunek firmy dbającej o detale.

snabb plus 1 3

Na pochwałę również zasługują bardzo wygodne chwyty Octane One bolt-on.
Rama wykonana została z aluminiowych rurek, podwójnie pospawanych w najbardziej newralgicznych punktach. Do budowy wykorzystano aż trzy stopu metalu: 6061-T6, 6066-T6 oraz 7075-T6. Od razu nasuwa się wniosek, że rower musi być tak pancerny na jakiego wygląda. Pancerny, wcale nie znaczy ciężki (bynajmniej nie w tym wypadku). Waga ramy bez dampera i osi: 2.95kg.

NS Snabb Plus 1 został wyposażony w pełni Sramowski osprzęt. Napęd 1x11 GX, hamulce Guide R, a także nieodłączny element ścieżkowca - sztycę myk-myk Rock Shox Reverb Stealth 150mm. O ile o grupie GX powiedziano już bardzo wiele i wymienia się ją w gronie najbardziej atrakcyjnych komponentów ostatnich lat – o tyle z hamulcami Guide R był to mój pierwszy kontakt. Trzeba przyznać, że tak jak Avidy, działają bardzo skutecznie. Modulacja jest zadowalająca, a siła hamowania z kompletem tarcz 2x180mm, wystarcza z nawiązką do studzenia zapędów jeźdźca i jego rumaka.

snabb plus 1 3Oczywiście jak na sprzęt z górnej półki przystało, wszystko jest skrupulatnie przemyślane i skonstruowane zgodnie z obecnymi trendami. Mamy zatem: taperowaną główkę, wewnętrzne prowadzenie pancerzy, piasty w standardzie boost czy bezpośrednie mocowanie zacisków hamulcowych.

Pierwsze chwile w siodle Snabba to z pewnością fascynacja łatwością pokonywania wszelakich przeszkód połączona z wyobrażeniami o nieskończonej władzy nad rowerem. Z każdym kolejnym kilometrem czułem jednak rosnący respekt. Zacząłem mieć wrażenie, że odrobinę rozmijamy się z tym demonicznym towarzyszem i to nie on wykonuje moje polecenia lecz ja poddaję się jego woli. Kilka wypadów na zróżnicowane szlaki przywróciło na szczęście poczucie pewności i pełnej kontroli nad rowerem. Po dotarciu się, stwierdzam, że maszyna roztacza ogromne możliwości przed doświadczonym riderem.

snabb plus 1 3
snabb plus 1 3 snabb plus 1 3

Snabb Plus 1 to maszyna do najcięższych zadań. 29 calowe koła w połączeniu z obstawą zaawansowanej amortyzacji z manufaktury Rock Shox’a - dosłownie połykają wszelkie przeszkody, kusząc do jeszcze szybszego pikowania w dół. Duet Pike RC + Metric Deluxe Debonair RT3 idealnie pomaga w okiełznaniu terenu, a czułość zawieszenia obecna jest w pełnej rozpiętości. Również niewielkie nierówności są świetnie wybierane. Średnie wartości skoku wynoszące odpowiednio 140mm (przód) oraz 130mm (tył) to parametry idealnie zgrywające się z wielkimi, 29-calowymi kołami. Wyczuwalna sztywność tylnego trójkąta to zasługa jednoczęściowego rockerera w obsadzie najnowszego, metrycznego tłumika z mocowaniem trunion ze stajni Srama. Sama konstrukcja tylnego zawieszenia z 4 punktami obrotu wpływa na minimalizację strat energii podczas pedałowania, czyli po prostu mniej buja, a co za tym idzie rower jest dynamiczny na podjazdach.

Geometria

Geometria w przypadku naszej M-ki posiada zdecydowanie agresywną charakterystykę. Kąt główki ramy to 67°, a reach M-ki to aż 445 mm.Do tego krótkie tylne widły, które chodź trochę starają się podciągnąć zwrotność, która nieco ucierpiała przez koła 29”.

snabb plus 1 14

Snabb Plus 1

  S M L
Wheel size 29"
Fork travel 140 140 140
Reach mm 420 445 463
FC mm 725 754 776
Standover mm 804 810 820
Stack mm 620 630 639
Effective TT mm 592 621 643
Actual TT mm 561 587 602
Seat tube mm 394 432 483
Chain stays mm 433 433 433
BB rise mm -35 -35 -35
Headtube angle 67,0 67,0 67,0
ST angle effective 74,5 74,4 74,3
Wheelbase mm 1157 1186 1207

W życiu każdego ridera przychodzi taki moment, że znudził mu się jego dotychczasowy sprzęt i należy poddać go pewnym modyfikacjom. NS Bikes Snabb Plus 1 posiada cechy pozwalające na samodzielny lifting. Mamy szansę przedłużenia życia naszej maszyny i czerpanie radości z nowych doświadczeń jezdnych. Mowa oczywiście o możliwości żąglowania kołami w różnym rozmiarze, bowiem Snabbem możemy hulać zarówno na kołach w rozmiarze 29” jak również 27,5”gdzie maksymalny rozmiar opony wynosi, aż 3,0. Aż, boję się pomyśleć jak wyglądałby na takich kapciach. Rowery spotykane na szlaku pierzchałyby z podkulonym ogonem w obawie o pożarcie.

Snabb Plus 1 to pełnoprawny ścieżkowiec z aspiracjami do enduro. Nie ma nic za darmo - zrealizowanie tych aspiracji wymaga jednak określonego zaangażowania i doszlifowania umiejętności (szczególnie w standardowej konfiguracji 29”). Im więcej dasz od siebie, tym większą nagrodą Snabb obdarzy cię w zamian. Po odpowiednim „ułożeniu” relacji można liczyć naprawdę na wiele satysfakcji z użytkowania tej maszyny. Jeśli więc w twojej głowie pojawi się myśl, iż „zawsze chciałem mieć takie coś” - nic prostszego. Wystarczy wysupłać 13 999zł, wejść na stronę producenta- 7ANNA, złożyć zamówienie i rozpocząć swoją przygodę.

Specyfikacja Snabb Plus 1

  • Rama: NS Snabb Plus o skoku 130mm, customowo formowane i cieniowane rurki z AL6061-T6+AL6066-T6, system prowadzenia przewodów, łożyska MAX Shock: Rock Shox Deluxe Debonair RT3, 185x50mm
  • Damper: Rock Shox Metric Deluxe Debonair RT3 with lockout, 185x50mm
  • Amortyzator: Rock Shox Pike RC 27,5" 140mm, oś 15mm, aluminiowa rura sterowa tapered
  • Stery: GW integrated tapered IS42/52, łożyska maszynowe
  • Mostek: NS Quantum Lite 31.8, 45mm
  • Kierownica: NS Evidence Lite 762mm
  • Gripy: Octane One bolt-on
  • Hamulce: SRAM Guide R, 180mm
  • Manetka: SRAM GX 11s
  • Przerzutka: SRAM GX Type 2.1 długi wózek, 11s
  • Suport: Truvativ GXP 73mm
  • Korba: SRAM GX 1200 170 mm Boost Direct Mount X-SYNC™ 30t
  • Łańcuch: KMC, 11s
  • Kaseta: SRAM XG-1150, 11s 10-42t
  • Obręcze: Nowe NS Enigma Roll 29”, 32h (kompatybilne z 27.5”+) tubeless ready
  • Piasty: NS Rotary 15 Boost disc (łożyska maszynowe), NS Rotary Cassette 148x12 Boost(łożyska maszynowe)
  • Szprychy: 14G-2.0mm, nyple 14mm
  • Opony: Schwalbe Fat Albert, 29 x 2.35 foldable bead, SnakeSkin, TL-Easy
  • Sztyca: Rock Shox Reverb Stealth 150mm ( 170mm dla rozmiaru L), internal, 31.6mm
  • Siodełko: Octane One Rocket hollow cromoly rails

Tagi Snabb Plus 1, NS Bikes, test roweru NS Bikes, rowery NS