http://www.test.rowery650b.eu/images/stories/news/Rowery/niner%20bikes/RKT9/RKT_Web_1_938x540.jpg

Wydawać by się mogło iż popularność wielkiego koła na całym świecie przyćmiła nieco blask kultowego producenta 29erów z "Hameryki". Tymczasem Niner radzi sobie całkiem nieźle, czego efektem jest kolejny, nowy model w obszernej 29calowej stajni.

Michał Śmieszek

 

 

Mowa o całkiem nowym projekcie - Niner RKT, który jest w pełni zawieszoną rakietą do ambitnego XC i jednocześnie pierwszym rowerem w katalogu Niner bikes, w którym zaimplementowano powiększony rozstaw tylnej osi, tj standard "Boost 148". Nowy ścigacz jest najwyraźniej tak zajebiście szybki iż jego premiera przemknęła nam przed nosem niezauważona równo miesiąc temu...czas nadrobić zaległości!

Zdaniem projektantów i działu marketingu, NINER RKT jest swoistą kulminacją doświadczenia zdobytego na przestrzeni ostatnich lat, oraz celującą w punkt, odpowiedzią na zmiany w technologii produkcji oraz w stylu jazdy wielu użytkowników jednośladów na dużym kole. Wystarczy wymienić choćby pojawienie się napędów 1x10 i 1x11, czy też zwiększenie skoku tylnej amortyzacji bez uszczerbku na efektywność podjeżdżania, dzięki geometrycznym zabiegom. Zapewne można by napisać cały elaborat na temat ewolucji jednośladów, zwłaszcza tych z pełnym zawieszeniem, ale tak naprawdę...ekchmm...to właśnie Niner RKT ma być (jak zwykle), urzeczywistnieniem tych wszystkich działań i koncepcji.

RKT Web 2 938x540RKT Web 11 938x540Tyle marketing i religioznawstwo, ale trzeba oddać honor amerykańskiej firmie, gdyż potrafi nad wyraz szybko i skutecznie zaadaptować się do bieżącej sytuacji na "froncie" prezentując co raz ciekawsze projekty. Krótko mówiąc, Niner nie tylko "upgrejduje" obecne rowery implementując najnowsze technologie, lecz przede wszystkim uważnie obserwuje, jak klienci korzystają z jednośladów oraz wsłuchuje się w głos ludu...brzmi jak "real american dream", prawda?

Ale o to właśnie biega w tym biznesie i dzięki takiej polityce w sezonie 2016 pojawi się wspomniany wyżej Niner RKT będący odpowiedzą na zapotrzebowanie ludu na prawdziwie wyczynowy full do maratonów. Ktoś powie, że przecież w kolekcji tej marki jest przecież taki sprzęt, JET 9. 120mm skoku dziś już nikogo nie przeraża i spokojnie można stanąć w szranki ze sztywnymi hartami. Chmmm....Niner RKT jest najwyraźniej tym brakującym ogniwem między "light-trail -bike" i "light-XC bike". Do pełni szczęścia ma wystarczyć 100mm skoku z przodu i 90mm z tyłu w systemie CVA.

RKT Web 13 938x540

Jednakże ten nowy tłentynajner wart jest paru słów więcej, przede wszystkim w kwestii różnic dzielących go od starszego brata "Dżet Najn". Względem modelu Jet 9 udało się obniżyć pozycję jadącego, między innymi dzięki krótszej główce ramy. RKT posiada jednocześnie największą ilość miejsca między górną rurą a jajkami. Użytkownicy modelu "Just Enough Travel; wersja 9" nieustająco podkreślają łatwość manewrowania rowerem ze 120mm amortyzatorem z przodu. Uznano zatem, że RKT powinien być co najmniej tak samo skuteczny, albo wręcz skuteczniejszy mimo 2cm mniejszego skoku. Jednym z kluczy do sukcesu okazała manipulacja kątem główki ramy, dlatego ten wynosi niemal 71st. Dodajcie do tego 74.5st podsiodłówki...i już wiecie dlaczego Accent Peak 29 jest taki super..Oh, pardon, taki żarcik (albo suchar) sytuacyjny ;) :)

2016-Niner-RKT9-z-geometry-sizing-chart

Względnie długa górna rura, oraz krótkie, tylne widły to już standard w rowerach "wielkiego N". Nie ma się co rozczulać nad tymi parametrami. Aby na pewno? 439mm ogon w porównaniu do 455mm w Jet 9, to bardzo wyraźna różnica. Baaa, taką chwalą się nadal głównie sztywne 29ery, a tu proszę - "Full Suspension". Pozazdrościć wiedzy w projektowaniu, choć dziś już nie oni jedni tak potrafią.

W przypadku Ninera RKT różnic i nowinek technologicznych jest jeszcze parę. Zacznijmy od ramy, którą odchudzono dzięki zastosowaniu nowego procesu produkcyjnego z wykorzystaniem tzw. sztywnego kopyta w miejsce pompowanego "balonika". W efekcie można stosować większe ciśnienie i "wycisnąć" z pomiędzy włókien węglowych jeszcze więcej spoiwa, powietrza, soków, etc., niż wcześniej. Dodatkowo powierzchnia jest pozbawiona zadziorów i mniej podatna na mikro-uszkodznia od wewnątrz. Niner w modelu RKT zastosował także jeszcze dokładniej dopracowany model ułożenia poszczególnych warstw węglowej tkaniny. Finał? 2.04 kg! Tak lekki szkielet musi sam fruwać...

2016-Niner-RKT9-Rocket-9-race-full-suspension-29er-mtb21

 

Foto: Bikerumor.com

Jak być może pamiętacie, Niner miał charakterystyczne wyprowadzenie cięgien przerzutki schowanych w ramie - otwory wlotowe znajdowały się w główce ramy. Najwyraźniej rozwiązanie nie sprawdziło się najlepiej, gdyż w RKT pancerze wchodzą w klasyczny sposób - po bokach ramy. Naturalnie, obecny format przewiduje montaż systemów Di2 oraz Sideswing. Swoją drogą warto zwrócić uwagę na sposób montowania przedniej przerzutki, którą mocuje się specjalnie przygotowanego gniazda pełniącego jednocześnie podporę dampera. Rozwiązanie tak sprytne, iż laik może nie domyśleć się o możliwości montażu przedniego mechanizmu przerzutki.

2016-Niner-RKT9-Rocket-9-race-full-suspension-29er-mtb24

Przeprojektowano zawieszenie opatentowane zawieszenie CVA uwzględniając między innymi mniejszy skok amortyzatora. Inżynierowie zdecydowali się także na zastąpienie karbonowych "rockerów" aluminiowymi ze twardego stopu 6061. Ponoć w bieżącej formie są o 19g lżejsze od wersji karbonowej. O zdecydowanie mniejszych kosztach produkcji nie trzeba nawet głośno mówić. Krótko mówiąc w nowym RKT, będzie deko więcej aluminium...
Niner cały czas stawia na trwałość swoich mechanizmów, dlatego w punktach obrotu zastosowano markowe łożyska Enduro Black Oxide.

RKT Web 3 938x540

Projektanci z Niner Bikes nie zapomnieli także o tych z Nas, którzy w przerwie między kolejnym maratonem lub ustawką XC lub pośmigać trochę ostrzej. Dla tej grupy, Niner RKT daje sposobność montażu sterowania opuszczaną sztycą siodełka.

RKT Web 8 938x540

Jednak najważniejszą zaletą w stosunku do starszych braci wydaje się być implementacja standardu Boost 148x12. Szerzej rozstawione haki w połączeniu ze sztywną osią pozwalają uzyskać bardzo pożądaną sztywność całego układu. W ścigacza XC ma to naprawdę spore znaczenie. Inną ważną zaletą jest także większa ilość miejsca na oponę - można pokusić się o montaż naprawdę szerokich kapci, do 2.5" włącznie. Co prawda, w rowerze do maratonów to raczej rzadkość, ale kto komu zabroni, jeśli rower pozwala? Suport RKT pomieści pojedynczą koronkę narrow-wide aż do 38T, lub standardowy mechanizm dwu- lub trzy-rzędowy.

RKT Web 1 938x540Tradycyjnie na koniec, to co bogaci studenci lubią najbardziej. Pytanie:  równowartość ilu zup mlecznych trzeba wysupłać na zakup flagowej konfiguracji Niner RKT? Prze...uj dużo - nie ma tyle krów w UE..., dlatego poniżej rozpiska co, ile i dlaczego tak drogo. Amen!

2016-Niner-RKT9-z-pricing-and-spec-list

O dostępność w Polsce pytać Poznańskie Koziołki, czyli Bestie spod Poznania.

 

Tagi: Niner Bikes, 29er, rowery 29, wyścigowy 29er, wyczynowy full, rowery full suspension, MTB XC