Mondraker Panzer 1

Tłuste do przodu! Mondraker uważnie obserwuje trendy i nastroje wśród rowerzystów. Lepiej być w siodle niż poza nim, dlatego odpowiedzią na "Phat-Manię" jest czołg na tłustych kołach - Mondraker PANZER!

 

Panzer, jak sama nazwa wskazuje żywo nawiązuje do tradycji wojskowych - konkretnie II Wojny Światowej i niemieckich czołgów Panzer, które zbierały swoje wojenne żniwo. No dobraa, to jest być może spora nadinterpretacja, ale niewątpliwie "Panzer" doskonale oddaje charakter nowego jednośladu w stajni hiszpańskiego producenta.

Do budowy tłuściocha wykorzystano cieniowane aluminium Xtralite 6061, a nie stal - jak nakazywałaby logika i panzerna tradycja. Nie jest to jednak wadą, bowiem alumenowy szkielet wydziergano z rur o konkretnych przekrojach (zwłaszcza ogon). Poza tym rama posiada większość technologicznych smaczków jakie obecnie występują w tej kategorii rowerów, jak choćby sztywne osie obu kół 190mm/135mm, powiększoną główkę sterową (tapered), elegancko schowane okablowanie i mocowanie hamulca tarczowego w standardzie Post-Mount, mechanizm przedniej przerzutki przykręcany bezpośrednio do ramy.

Mondraker Panzer

 

Najważniejszy atut kryje się jednak w cyferkach, bowiem projektantom z gorącej Hiszpanii udało się zaimplementować doskonałą geometrię "Forward Geometry", z której słyną Mondrakery. Przypomnijmy, że inspiracją do jest stworzenia był motocross. Cechą szczególną jest wyraźnie wydłużona górna rura i bardzo krótki mostek. Dzięki odpowiednim kątom główki , rury podsiodełkowej oraz kompensacji dodatkowej długości górnej rury w długości mostka, pozycja rowerzysty pozostaje taka sama. Zauważalną zmianą jest zwiększona baza kół oraz wysunięta do przodu oś przedniego koła.

 

Mondraker Geo1
  Frame Size S M L XL
A Seat Tube Length 380mm 430mm 480mm 520mm
B Top Tube Length 615mm 635mm 660mm 670mm
C Bottom Bracket Drop -65mm -65mm -65mm -65mm
D Bottom Bracket Height 300mm 300mm 300mm 300mm
E Chainstay Length 455mm 455mm 455mm 455mm
F Seat Tube Angle, Actual 72° 72° 72° 72°
G Seat Tube Angle, Effective 73.5° 73.5° 73.5° 73.5°
H Head Tube Angle 69.5° 69.5° 69.5° 69.5°
I Fork Offset 45mm 45mm 45mm 45mm
J Wheelbase (440mm) 1070mm 1095mm 1115mm 1136mm
K Head Tube Length 90mm 100mm 110mm 125mm
L Reach 441mm 458mm 480mm 490mm
M Stack 589mm 598mm 607mm 608mm

W efekcie Panzer, tak jak jego szczupli bracia, jest bardzo stabilny na technicznych odcinkach, i zjazdach, efektywny na podjazdach zaś bardzo krótki mostek sprawia, że manewrowanie nim jest szybkie i precyzyjne.


Mondraker'owy czołg uzbrojono "po zęby". Z przodu zamontowano sztywny widelec MDK, również z aluminium. Amortyzację zapewniają koła na piastach MDK-FAT XP1, łożyskowanych maszynowo, obręczach MDK-FAT o szerokości 80mm, nawierconych w celu redukcji wagi. Całość obuto w klasowe papucie Kenda Juggernaut 26x4.5".

Napęd 2x10 jest mieszanką grup SRAM X5 (przednia zmieniarka, manetki), X9 (tylna przerzutka), RACE FACE (korby Evolve 32/22T). Kaseta SRAM 1020 jest przyzwoicie zestopniowana: 11-36.

Mondraker Panzer 2

Wyhamowaniem tego monstrum zajmą się dla odmiany japońskie heble Shimano M396 i tarcze o średnicy 160mm - to chyba jedyny element, którego obecność jest dyskusyjna w tym zestawieniu. Elementy kokpitu, sztycę oraz siodełko sygnowane są logiem ON/OFF - marką stworzoną na własne potrzeby przez Mondraker'a.

Dostępne będą 4 rozmiary: S, M, L, XL. W Polsce, Mondraker Panzer będzie kosztował 5299PLN.

 Michał Śmieszek